România iese la atac ?

Posted on iunie 26, 2010

9



      Am primit de la un corespondent mai vechi al meu, d-l Virgiliu Culiceanu, un comentariu pe o temă de politică externă. Cum punctul de plecare este tot documentul adoptat în recenta şedinţă a C.S.A.T. şi vizează sentimente şi aspiraţii, cînd nu e vorba de deziluzii şi resemnare, ale românilor indiferent dacă se află în interiorul sau exteriorul proxim al graniţelor statului român, am decis să postez aici acest comentariu. Personal, nu îmbrăţişez optimismul d-lui Culiceanu, dar admir felul în care încearcă să-şi nutrească speranţele. Mă tem, însă, că dintr-o politică internă invalidă  nu poate să crească „în afară” o politică „bien musclee”. Se poate discuta despre toate acestea, dar să ne păstrăm luciditatea: un lac e un lac (fie el şi „rusesc”!), nu e un ocean!
  
      România iese la atac

         Isterizaţi de „atentatul” C.S.A.T.-ului la „libertatea” presei, marea majoritate a jurnaliştilor noştri au omis cîteva aspecte din propunerea CSAT-ului pentru Strategia Naţională de Apărare. Aspecte majore pentru harta geopolitică şi geostrategică a Regiunii Mării Negre Extinse. Despre ce este vorba. Şi, să fim clari: o ameninţare la siguranţa naţională a României înseamnă implicit şi ameninţare la adresa UE, NATO şi SUA! Oficializarea acestei ameninţări prin includerea în Strategia Naţională de Apărare este un semnal  puternic şi fără echivoc de sincronizare cu alte ţări UE şi NATO pentru „Azimutul Vest” al Republiicii Moldova. Deci, tot răul spre bine: şubrezirea flancului estic (al UE, NATO, SUA),  datorită noilor orientări ale Ucrainei şi Turciei, necesită măsuri pentru întărirea acestuia, adică de întărire a României. Mai în clar, UE, SUA şi NATO vor întări România prin integrarea Republicii Moldova.                                                                                          Sincronizarea cu Germania:”Cancelarul german Angela Merkel a condiţionat susţinerea iniţiativei preşedintelui rus privind tratatul de securitate europeană de retragerea trupelor ruse din Transnistria, afirmă Nezavisimaia Gazeta, citată de cotidianul Timpul, în ediţia electronică (de marţi).”
        Sincronizarea cu SUA (De mult SUA şi UE nu s-au coordonat atît de bine în faţa Rusiei, la Marea Neagră):
Cu ocazia vizitei lui Dmitri Medvedev în Statele Unite,  preşedintele american, pentru prima dată în ultimele luni, a cerut fără echivoc retragerea necondiţionată a trupelor ruse de pe teritoriul georgian ca o condiţie prealabilă a participării SUA la modernizarea Rusiei.
Se pare că Rusia nu va avea de ales: ori modernizare, ori un simplu lider regional, dependent de vînzările de resurse şi de ameninţările cu forţa. Ori relaţii bune cu UE, ori tot felul de tertipuri primitive şi acţiuni de spionaj pentru a face rost de tehnologie. Pentru că trebuie să menţionăm: Rusia este în pericol de colaps datorită tehnologiilor vechi, ce trebuiesc înlocuite, datorită infrastructurii dezastruoase, a birocraţiei stufoase şi corupte, a mortalităţii ridicate datorate alcoolului, drogurilor şi educaţiei precare.mai notează documentul înaintat Parlamentului, în care se arată că Republica Moldova reprezintă „un caz aparte, ce beneficiază de un interes special din partea României şi de susţinere în vederea integrării în familia europeană”.
        Interesul special pentru Moldova, exprimat în clar, aduce un accent în plus angajamentului României către o politică activă (proactivă) în regiune. Şi o ultimă scuturare de timiditatea (necompetitivitatea) de pînă acum a politicii externe româneşti.
         Şi nu am terminat. La obiectivele naţionale de securitate, „promovarea drepturilor românilor de pretutindeni” este menţionată pe locul doi. Cu adevărat, România începe să se trezească. Pentru că cele 10 milioane (15, după unii) de români din jurul României, autohtoni de la începutul vremurilor, nu reprezintă doar nişte voturi în plus la alegeri, nici doar pretexte emoţionale pentru campaniile de imagine ale unor politicieni, ci şi un atu  de forţă pentru stabilirea liderului regional în zonă (România), plus un factor de stabilitate a „butoiului cu pulbere” al Europei. Plus o reparaţie: românii din Bulgaria, Grecia, Albania şi Valea Timocului din Serbia încă nu sunt recunoscuţi că există!!!, în vreme ce în România, sîrbii, bulgarii, grecii, albanezii au garantate toate drepturile la nivelul cerinţelor UE. Cît despre românii din Ucraina, ce să mai spunem … Dar, deja, nici Ucraina nu se simte prea bine.

        Dacă mai adăugăm că românii din Valea Timocului
vor da în judecată guvernul Serbiei, la CEDO şi la alte instanţe europene, pentru acţiunile de intimidare ale poliţiei sîrbe şi pentru fraudarea alegerilor de la 6 iunie, susţinuţi de ministrul de externe al României, vom avea o imagine şi mai clară că România se trezeşte.Cu alte cuvinte, dacă adăugăm şi opţiunea României pentru avioanele F-16, înseamnă nici mai mult nici mai puţin decît că avem o doctrină militară proactivă, specifică puterilor regionale şi globale.
       Nu ne ramîne decît să sperăm că Parlamentul va da dovadă de înţelepciune. Încetul cu încetul, România se conturează ca lider regional, pol de stabilitate şi exportator de securitate, în
Regiunea Mării Negre Extinse.    ” Staţionarea unor trupe străine, fără acordul ţării gazdă, în apropierea graniţelor României, constituie o ameninţare la adresa securităţii naţionale” şi „din acest motiv ţara noastră înţelege să se implice activ în promovarea unei soluţii care să vizeze demilitarizarea regiunii, prin retragerea trupelor şi armamentelor staţionate ilegal”, subliniază documentul, afişat miercuri pe sit-ul C.S.A.T.. Cu alte cuvinte, staţionarea trupelor ruseşti în Republica Moldova, în apropierea graniţelor României, constituie o ameninţare la adresa securităţii naţionale.

       Dar nu am terminat cu Republica Moldova:
„Prin aderarea Republicii Moldova la spaţiul comun european vor putea fi eliminate ultimele bariere care au separat o naţiune”.

       Şi, în final, cireaşa de pe tort:
„În apărarea şi promovarea intereselor, valorilor şi a obiectivelor naţionale de securitate, România respectă principiile dreptului internaţional, dezvoltă dialogul şi coopererea cu statele interesate şi organizaţiile inernaţionale responsabile pentru realizarea stabilităţii şi a securităţii regionale şi globale. Pentru România, sunt esenţiale protejarea şi apărarea intereselor naţionale prin mijloace paşnice, însă statul român, îşi rezervă dreptul ca, în situaţii speciale, singur sau împreună cu aliaţii şi pertenerii săi, să utilizeze toate elementele de putere, inclusiv capacităţile sale militare, ca soluţii de ultimă instanţă.” (Virgiliu Culiceanu)

Posted in: Uncategorized