Ar fi împlinit, în luna care tocmai s-a încheiat, 62 de ani. S-au împlinit, însă, tot în această lună, 5 ani de cînd a plecat în ultima şi cea mai încărcată de mistere călătorie. S-a întîmplat să mă întîlnesc, la Făgăraş, cu prietenul meu, dramaturgul Cornel Teulea, vechi coleg şi prieten al celui care a fost un maestru al reconstrucţiei lumii din mirosuri, gusturi, culori şi poveşti (sunete). Cornel se pregăteşte să împlinească vîrsta pe care tocmai n-a mai împlinit-o Radu; eu, tocmai am împlinit anii la care s-a „oprit” Radu. Astfel că, în umbra zidurilor Cetăţii, la o terasă invadată de studenţii Făgăraşului aflaţi în vacanţă, am evocat figura celui care a devenit cunoscut de o ţară întreagă mai ales ca bucătar. E adevărat, unul special dar în care poetul şi prozatorul excepţional care a fost Radu Anton Roman se adăuga doar ca un rafinat şi discret ingredient, dînd un (bun) gust excepţional „reţetelor” sale. Am constatat amîndoi, cu tristeţea solidară a (con)cetăţenilor „Ţării” căreia Radu i-a scris cea mai frumoasă, întrucît poetică, monografie, că opera lui literară este slab cunoscută, aproape de negăsit, ignorată în sinteze. Dacă romanul Zile de pescuit (1984) s-a bucurat de o reeditare în 2002 (la Editura Paideia), volumul de versuri OHABA ţara asta, un excepţional „tratat de geografie poetică a Făgăraşului” este ca şi inexistent. Cum aproape inexistente sunt semnele trecerii sale prin Făgăraş. Ca să nu mai spun nici un cuvînt despre semnele preţuirii sale, măcar postume. Va fi întrezărit aceasta poetul, în urmă cu aproape patruzeci de ani, atunci cînd a scris aceste versuri:
„Deoparte
însîngerat de cea mai lungă noapte
prin somn, plîngînd, voi asfinţi. Departe.”
Vă propun, să-l însoţim cîteva clipe pe Radu Anton Roman în „ţara” cu arome tari a poeziei sale. Poemele de mai jos sunt extrase din volumul (de debut!) OHABA ţara asta (Editura Cartea românească, 1972), exemplar cu autograful autorului (primul autograf de scriitor pe care subsemnatul l-a primit în viaţa sa!).
Cuvînt înainte
La picioarele munţilor Făgăraş, albaştri
ca spinările la bivoli, prin care priveşti
ca şi cum ai privi printr-un şir de păsări
arămii, stă îngenuncheat un ţinut
fumegînd cu fuioare de fluturi. E un ţinut
alb, în marginea căruia bat clopote şi
cîmpia Ardealului începe desăvîrşită ca o salamandră
luminînd.
E un ţinut alb şi nesfîrşit ca o lacrimă,
cu satele botezate ca şi cum ar fi muzică.
Un tărîm de gheaţă muşcat de iele. Un hotar pentru
bărbaţi împietriţi cu durere de înger în
tălpi. Ţara Făgăraşului ca un ţinut de unt
cu ciudată istorie. A gîndi la acest colţ
de pămînt românesc, înseamnă a gîndi istoria
şi tot ce a însemnat ea pentru el: lacrima,
moartea, credinţa în viitor. În sufletul ei dănţuim
după
coruri cîntate deasupra bătăliilor de aburii
sîngelui. Să pleci de aici înseamnă să fii
străinul; nu poţi pleca niciodată, trupul se
opreşte şi se face cîntec. Apuci durerea
istoriei neamului tău cu mîinile goale.
Neamuri străvechi îşi aprind pe umeri
bisericile părăsite. Bradul, soarele, mînăstirea
şarpele sînt simboluri laice, de adudere-aminte.
Poezia este aici aducere-aminte. Un pămînt
românesc, cu o gravă şi ciudată istorie…
Sîmbăta – îmbătrînind, toate pot fi iubire
Bivolarii, toamna, sparg din sîmburi
frigul zilelor cu ochi de mănăstiri
(sîmbetele, rîuri care-uscă
iile copacilor, cusute-n şerpi subţiri).
Harapnice, ca păstrăvul, se adapă
cu aerul într-o rotire stinsă.
Pe pielea crudă, ca de bivol, a pădurii
curg zile lungi, cu inima atinsă,
înjunghiate blînd, şi pe furiş,
cînd îngheţate agonizau pe osul serii.
Eu, mamă, mă usuc de tinereţe,
de dragoste, de libertate, de toţi merii.
Cîmpiile de sticlă-ale tristeţii
le recunosc în noapte şi în zi.
Eu mamă, pot, mai pot să-mi amintesc
de caii morţii înveştmîntaţi în vizitii.
Nu am născut-o noi: O renegăm
pe muntele de zări cu arse pleoape
nimic mai pur, toate pot fi iubire:
şi gonim prin asfinţit, ca să ne scape.
Lagrina – istorie cu Doamna Stanca
unu
Ierburi de grăsime, pîrîie bolnave
sub talpa ta, de iezi şi iasomie;
luminile ne latră din marmuri nesăpate
umblînd pe piei la stane ca o zăpadă vie.
E atîta frig în unghii şi în graiuri,
doar rugina maicii îngenuncheaţi ne spală
acele răni, ce mai suim între abside
ce ne-au rămas adînci şi spumegînd
cînd vorbele le-am smuls cu mîna goală.
Doar talpa ta, de care s-au lipit
buzele atîtor drumuri, buza florii
striveşte colbul mai sus de îndoieli
încît ţi se lipesc de talpă sorii.
Îmi bat în stînga minţii, şi-n dreapta, curcubee,
de parc-aş fi subţire, un tînăr trup de flutur
şi ne întoarcem toţi cu faţa către moarte.
Doar tu nu poţi – eşti luminînd cu pasul –
tu nu poţi sorii de pe talpă să ţi-i scuturi.
Simona
septembrie 1, 2010
Un singur amendament: poza pe care ati postat-o nu il reprezinta pe Radu Anton Roman ci… pe un ricsar indian, care intamplator seamana fotrmidabil cu regretatul RAR (poza apartine, de altfel, jurnalistei Elza Exarhu, care si povestete intalnirea cu indianul). Cautati o alta fotografie, cu Radu cel adevarat.
vasilegogea
septembrie 2, 2010
@Simona
Multumesc pentru semnalare. Am corectat. Totusi, nu stiu, si, din pacate Radu nu mai traieste ca sa ne poata raspunde, daca „l-am nimerit” pe cel „adevarat”! Dumnezeu sa-l odihneasca! Dar, interventia d-voastra valideaza ceea ce am scris mai sus: desi „celebru”, R.A.R. e putin cunoscut cu adevarat!
Antoaneta Roman
septembrie 2, 2010
Va multumesc pentru gandurile si cuvintele frumoase. Le-am postat si pe pagina de care ma ocup pe Facebook.
http://www.facebook.com/pages/Radu-Anton-Roman/96973841968
Simona
septembrie 2, 2010
De data aceasta este poza buna! Imi era si mie dor de poetul R.A.R.!
ovidiu oana-pârâu
septembrie 21, 2017
Vecinul meu Radu în clădirea din Republicii, 17 … RIP
ovidiu oana-pârâu
septembrie 21, 2017
Greșești, Simona!
Fotografia ESTE a lui Radu Anton Roman.
vasilegogea
septembrie 21, 2017
Nu, Ovidiu, Simona nu a greșit. Eu am greșit inițial și am făcut corectura cuvenită după ce mi-a atras atenția Simona,
ovidiu oana-pârâu
septembrie 21, 2017
Nu citisem restul comentariilor.
Mea culpa.