Nu, Daniel Moşoiu nu are, probabil, nimic în comun cu ilustrul general Traian Moşoiu, un erou al Marelui Război pentru Reîntregire. Deşi, acesta a avut descendenţi care au avut „legătură” cu literatura – de pildă, fiica sa, Mariana Moşoiu care a fost o poetă delicată, autoare a mai multor volume de versuri, între care Poemele soarelui, Imnuri. Daniel Moşoiu nu a făcut parte din diviziile comandate de legendarul general. Proaspăt absolvent al Facultăţii de filosofie din Universitatea „Babeş-Bolyai” (1995), se „înrolează” ca „soldat” în jurnalismul cotidian şi, în scurt timp, ajunge „locotenent” (alături de Mihai Goţiu, Dan Banciu sau Florin Săsărman) în „divizia” comandată la Radio Cluj de regretatul Radu Săplăcan. Lîngă „generalul” Săplăcan, tînărul „locotenent” a făcut, cu siguranţă, o severă „instrucţie” critică a poeziei. Cu prilejul „(e)misiunilor” îndeplinite „în teatrele de operaţiuni” ale radioului, Daniel Moşoiu şi-a însuşit o „tactică” şi o „strategie” ale verbului poetic care i-au adus, curînd,(1999), recunoaşteri prestigioase: Premiul Naţional de Poezie „Aurel Dumitraşcu” şi Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor, Filiala Cluj. Criticul Petru Poantă identifică exact atributele poprii poeziei lui Daniel Moşoiu: „Naturaleţea inventată a limbajului, flecăreala scînteietoare, toucheurile, de un caligrafism expresiv, decupînd diverse siluete umane, lirisme camuflate în candoare, naturalisme debitate cu aerul inocenţei totale: iată în ce constă, sumar, specificul acestui univers spumos şi consistent prin chiar ironic-încîntătoarea sa superficialitate.” (În Petru Poantă, Dicţionar de poeţi. Clujul contemporan)
De-a lungul ultimilor ani, Daniel Moşoiu, în calitate de realizator al emisiunilor Semn de carte şi Retrospectiva culturală (săptămînal, la Radio Cluj) a fost un amfitrion agreabil pentru aproape toţi scriitorii clujeni (şi nu numai). Astfel că îl găzduiesc, astăzi, la „Pavilion” şi în semn de gratitudine pentru atenţia tandră cu care ne „urmăreşte” pe toţi de la microfon.
Statistică
Sînt în Clujul ăsta o groază de poeţi
cei mai mulţi pe metru pătrat
cam un poet la suta de locuitori
pe cei mai tineri îi vezi la arizona
fiecare la cîte o masă sau toţi la una
pe cei mai bătrîni nu-i prea vezi
dar le simţi greutatea în spate
sînt mulţi dom’le
abia ai loc să respiri de ei
aiuriţi cum sînt şi maşinilor le e frică să-i calce
de altfel, dacă n-ar fi ei s-ar închide bodegile
şi cafenelele ei sînt sarea şi piperul oraşului
şi mor greu al naibii de greu
cîte unul la zece ani
de aia trăiesc şi eu aici înghesuit
între cei o sută de oameni care-mi revin
în mod echitabil şi care
habar nu au de poezie
Flecăreală
Tocmai fumez plictisit o ţigară amară şi noduroasă
din care trag grăbit să nu se stingă n-am nici brichetă
n-am nici chibrit am doar ambiţia ciudată să nu fac nici astăzi
nimic să stau pe terasa aceasta murdară vreme de un poem
să privesc cum iese din arizona cu celebra lui şapcă
trasă peste ochelarii groşi poetul ion mureşan
cum schimbă la ieşire o strîngere de mînă şi două vorbe
cu prozatorul alexandru vlad care în haina lui verde
şi bocanci grei aduce puţin a hemingway
îndată apare şi ion cristofor cu perciunii anilor ‘70
ar fi bine de-ar veni şi tudor vlad dar acesta probabil
e în redacţie cu domnul buzura care bea cafea în birou
sau care poate nu bea
dar ziua mea trece şi fără ei
spun în gîndul meu nu şi fără tunsoarea băieţească a martei petreu
care însă e mereu grăbită pe drumul dintre
apostrof un poem şi-un articol de critică vine însă
augustin pop bea o cafea cască dă un autograf pe ultima
lui carte şi cu ochii pe ceas pleacă dar ce bine: cu o
pîine în braţe şi o geantă mov gil mihaiu păşeşte elegant
ca un sunet din toba lui tarasov
rămîn către stradă unde o maşină albastră (în nici un caz
ca nataşa lui david) trece ca un tanc în ea un palton vişiniu
în care se-ascunde un început de chelie şi-un nas
cum să-i spun prozatorul profesorul prefectul g zanc
şi fiindcă nu mai venea nimeni m-a cuprins frica
am rămas doar eu stingher şi umil ca un tînăr poet
pe care îl lasă muza într-un tîrziu s-a lăsat seara nu se
mai vede nimic doar un mers plin de elan dacă mă
gîndesc la cele o sută de kilograme susţinute de
respectabila barbă a domnului pecican în sfîrşit îmi iau
şi eu paltonul gri pe mine arăt puţin şifonat cu pantalonii
stîlciţi cu un mers demodat
o întind pînă mîine
Poemul din mers
(fragment)
2.
aştept şi eu la ghişeul acesta în anul 1969 – pentru
precizie – e vară, năduşală, pe coaja copacilor
răşina curge ca o lacrimă
în hambare putrezesc şobolanii
cu degetul apeşi în stratul de bitum.
ne mişcăm de pe un picior pe altul
pînă ne călcăm singuri în picioare.
femeia de dincolo ne priveşte prin sticlă
aşteptînd să cerem şi noi ceva.
fierbe în faţa ei, ca o găină fierbe maşina de scris într-o oală.
ne înghesuim, trupurile se ciocnesc unele de altele
şi sună prost ca zgomotul roţii de fier pe ciment
ca tălăngile la gîtul vitelor înnebunite de sete.
fiecare vrea să ajungă în faţă,
în faţa femeii grase cu sîni uriaşi cît două cupe de alamă
din care laptele curge ca un pîrîu alb dimineaţa.
fiecare vrea să ajungă în faţă şi nu ştie ce să ceară.
resemnaţi cu degetele ude ştergem sticla pală
şi urmele sînt poteci strîmbe într-un muşuroi de furnici.
fiecare ajunge aici.
nedumerită femeia se uită la noi şi noi ne înghesuim
şi atunci învăţăm (experienţele nu sînt ca nasturele
de sus al cămăşii): cum pute transpiraţia – căci se făcuse tot mai cald
şi încă nu ştiam ce să cerem, de ce naiba ne adunasem acolo, respirînd
în lichidul acela lăptos, în unsoarea aceea fierbinte –
cum setea îţi uscă gîtul,
cum aburii se lipesc de piele,
cum pielea se topeşte şi curge
ca un lichid lăptos, ca o unsoare fierbinte.
ne înghionteam, primeam şi împărţeam coate în burtă,
ne călcam în picioare, ne miroseam unul altuia ceafa,
aerul era pe sfîrşite, pereţii fierbinţi,
deasupra grilajul încins.
era vară, secetă, năduşală,
pe coaja copacilor lighioanele luau foc,
iar noi ne loveam trupurile unele de altele şi suna prost.
ne frecam pielea pînă la ardere
şi nu se ştie cum (aceste lucruri sînt sfinte)
nu se ştie nici azi cum rezistam
în lichidul acela lăptos
în unsoarea aceea fierbinte.
dar a sosit timpul.
deodată înspăimîntaţi l-am văzut apropiindu-se.
lucios ca solzul de peşte,
alunecos ca o pată de ulei.
negru, hidos, grohăind ca un porc sătul să adulmece
scursorile noastre.
plutind ajunge în faţă acopreindu-ne cu umbra lui,
mirosindu-ne. nu se tocmeşte cu femeia cea grasă.
cu un singur gest a lovit în locul în care puteam şi noi
în sfîrşit să lovim ori să cerem ceva. iar ea
nici n-a apucat să se roage:
precum mărgăritarele au căzut cioburile pe gîtul ei.
cu degetul ne-a numărat prinzîndu-ne.
obiecte inutile zornăiau pe o legătură de chei.
cum am scăpat? iată-mă singur lîngă femeia cu gîtul tăiat
Un ascultator
octombrie 24, 2010
Felicitari Dane! Poezii si emisiuni frumoase cit mai multe!
deladej
octombrie 24, 2010
@Dl.Gogea
Frumos ca il amintiti si pe Radu Saplacan. Acesta si cind transmitea in direct un meci de fotbal de divizia B facea o emisiune culturala!
radu tuculescu
octombrie 24, 2010
Da…m-a bucurat ideea ta…poate-l incita cumva, il scoate din amorteala seculara in care a sucombat Mosoa…superbe poezii dar….ma scoate din sarite locotenentul nostru….Ca astept(am)de o droie de ani….continuarea volumului ….asta e rupt al naibii…eu mai astept si volumul de proze…ca deja imi produce doar nervi si dureri de cap asteptarea asta…si-mi vine, zau, sa-l iau la palme pe prietenul nostru ca-si iroseste timpul…lasind atita loc veleitarilor…
vasilegogea
octombrie 24, 2010
@radu tuculescu
Draga Radu, asta era si ideea: sa-l mai „mobilizam”! Ca doar, nu „dai cu biciu'” decit in caii care trag! (Si, acum, doar intre noi doi: pe cind „un sejur” la „Pavilion”?)
Horia Muntenus
octombrie 25, 2010
Daniel Moşoiu e un bun prieten. Un admirabil. Deşi îl văd atat de rar, nu îmi poate ieşi din memorie clipa când îşi plimba fiul pe umeri, cum eu fetiţa mea, prin acest oraş, cum spune el, cu atâţi de mulţi poeţi pe metrul pătrat. Cine ştie ce pregăteşte! E treaba sa. La capătul tuturor lucrurilor se află, după gândirea iudeo (Saul-Paul)-europeană, Iisus Cristos (Hristos, helenic zicând). Acum fiul său e mare. Merge la şcoală. Nu e minunat poemul lui Daniel Moşoiu? E bine că ai scris depre Daniel, Vasile Gogea, Domnule, e fericit lucru că a intervenit domnul Ţuculescu, cel care a fost sâmbătă la înmormântarea marelui Virgil Bulat. Sper că va fi tratat de către domnul Vasile Gogea şi poetul excepţional Pavel Azap, de altfel prietenul, cred, cel mai bun al lui Daniel. Nu cred că pot fi dezlipiţi. Aşa îi consemnează istoria mea personală. Cât despre Vasile Gogea ori Radu Ţuculescu… în sfârşit cineva mai are grijă de „generaţiile tinere”. Doamne ajută! – Literatura Română, în afară de pensiile USR.
Cât despre intervenţia domnului Vasile Gogea la filmuleţul meu, „Refren: Lili Marleen” a fost o uriaşă şi fantastică surpriză. Din partea a doi mari combatanţi, Liviu Antonesei şi Vasile Gogea. Avem scriitori. Mari. Problema e cum îi pot ăştia împuşca, pe criza asta.
daniel moşoiu
octombrie 25, 2010
Mulţumesc, domnule Vasile Gogea! Mă simt onorat, flatat, fîstîcit şi, cumva, ruşinat… Şi cum aş putea să nu mă bucur şi să nu fiu emoţionat cînd aţi pomenit aici de criticul literar şi poetul Radu Săplăcan, bunul dumneavoastră prieten de odinioară…În aprilie s-au împlinit 8 ani de cînd a plecat dintre noi. Fără susţinerea lui Radu Săplăcan, volumul acesta de debut (şi singurul de pînă acum – da, iată încă un motiv să mă ruşinez; da, are dreptate Radu Ţuculescu!) n-ar fi apărut cu onoranta titulatură a Premiului „Aurel Dumitraşcu”. Iar fără „încăpăţînarea” lui Radu Săplăcan probabil că n-aş fi ajuns niciodată la Radio Cluj.
P.S. Mulţumesc, Horia, şi felicitări pentru film! A, ştiu de ce mă zoreşte de ani buni Radu Ţuculescu cu volumul de proză: mi-a promis că o să scrie pe coperta a patra! 🙂
lucian pop
octombrie 26, 2010
Cine zice că poeziile lui Dan Moşoiu nu circulă? De câte ori m-am întâlnit cu poemul Statistică şi i-am strâns mâna, îl ştiu pe de rost! De altfel, odată, în Arizona, când Mariana Bojan a exclamat în faţa lui Dan – ” o groază de poeţi, cei mai mulţi pe metru pătrat!” , Dan aproape că s-a enervat pe poem, ca pe o persoană fizică ce vorbeşte în numele lui fără nici o acreditare. Vrea nu vrea, a devenit emblematic, ştampila lui! Al doilea poem, Flecăreală, este dureros de nostalgic, mai ales că apar numele unor plecaţi în alte dimensiuni. După două poeme superbe, nu?, trebuia să vină şi ultimul ca o trezire dintr-o beţie grea cu toate senzaţiile ei apocaliptice pentru fiere. Pentru mine, Dan, este încă o furtună neizbucnită încă, şi-l aştept să ne măture cu totul din calea lui, în proză. Numai bine şi cod roşu!