Scriu aceste rînduri cu un acut, şi nepregătit pentru el, sentiment al urgenţei: pornind radioul pentru a asculta, în direct, concertul de vineri de la Studioul „Mihail Jora” al Societăţii Române de Radiodifuziune, aflu că tocmai se desfăşoară, în Bucureşti, o licitaţie cu lucrări donate de prieteni, colegi şi foşti studenţi ai acestei mari personalităţi a artei plastice româneşti contemporane care este Alexandru Chira. Pentru a se strînge banii necesari înfrîngerii unui cancer galopant diagnosticat recent. Scriu, aşadar, aceste rînduri ca şi cum aş participa la această licitaţie. (Cu ani în urmă chiar am participat, ca donatar, la o altă licitaţie cu scop similar, organizată de Muzeul Naţional al Literaturii Române în beneficiul unui alt prieten, atît al meu cît şi al lui Sandu Chira, Mircea Nedelciu.) Sper din tot sufletul ca de această dată rezultatul să fie cel dorit. Să-ţi dea Dumnezeu sănătate, Maestre!
Doream de mult, încă din 2007 (cel puţin), anul în care i-a apărut (la Editura Charmides) impresionantul volum Cuvinte pentru ochi, să-mi ordonez cîteva impresii-idei despre Omul şi Artistul Metafizician Alexandru Chira. Iata-mă obligat acum să mă mulţumesc doar cu un „proiect” de text, care e în primul rînd o declaraţie de dragoste şi o implorare a cerului către care s-a simţit încă din copilărie atras, şi spre care a încercat toate ascensiunile posibile pentru un om: fizică, metafizică, spirituală. El, „un maestru al utopiei” (cum se autodefineşte), a rezistat exemplar utopiei criminale care îşi va fi imaginat că l-a „marginalizat” atunci cînd el se „fixa” temeinic în chiar centrul universului său ţărănesc resacralizat cu exactitatea unui geometru. Fără îndoială, raportările la Lucian Blaga sau Constantin Brâncuşi nu sunt
nelegitime. Şi vor trebui făcute. Pavel Şuşară, autorul unui dens şi inspirat text (în loc de postfaţă), intitulat Alexandru Chira, între transă şi silogism, extrage cu precizie de chirurg propoziţiile fundamentale care definesc filosofia lui Alexandru Chira: „1.lumea nu este o realitate finită, ci un proiect continuu, 2. limbajul nu este figurativ, ci exclusiv conceptual şi 3. creaţia este idealitate pură şi nicidecum un itinerariu concret, obiectual.” Din păcate, itinerariul vieţii artistului este, de multe ori, dramatic de concret. Despre „itinerariul spiritual” al artistului, vă invit să-l „ascultaţi” chiar pe Alexandru Chira, aşa cum numai el ştie să-l „de-se(m)neze„, într-un interviu din martie 2007:
” Alexandru Chira este artist plastic, Conf.Univ.Dr. la Catedra de Pictură a Universităţii Naţioanle de Arte. A început prin a fi „inginer amator” şi „inventator”. A inventat trotineta şi a descoperit mai tîrziu ca era de mult inventată. Pe cînd singura meserie pe care-o cunoştea era meseria de copil, a proiectat un aparat (ratat desigur) de plecat spre lună – o rampă sofisticată care l-a ajutat să-şi rupă o mînă pe dealul din sat luat drept pistă de decolare. Locul a devenit mai tîrziu platoul viitoarelor „De-semne spre cer…”
Inginerul – poet, licenţiat în artă, se autodefineşte cu ironie un maestru al utopiei. A construit cu mai bine de zece ani în urmă o lume de semne pe care a aşezat-o pe dealul de la Tăuşeni, la adresa sa natală, sub forma celui mai mare ansamblu monumental de land-art din ţară.
Pînza este pentru el o oglindă miraculoasă în care se uită şi se caută iar picturile sale sunt poezii virtuale care se recomandă: „Oglinda cu memorie” (1994), „Oglinda pentru autoportret„(1986),”Poeme colet” (1973), „Poem îngărduit” (film pe 16 mm, 1979), „Fereastra-poem” (1981), „Poem-angrenaj„, „Stereopoeme„, „Telepoeme„(1980 – 1982).
Artistul în atelierul său din str. Pangrati . Proiect pentru : „Cină„(varianta VII)
DouăProiecte de Drum şi „Clopotele tăcerii„: două şiruri de trepte care alunecă în panta dealului.
„De-semne spre cer pentru ploaie şi curcubeu” e numele ansamblului de la Tăuşeni. Cu ce cheie să deschidem misterul „de se(m)nelor”, mergînd pe firul unui „film”cu multe necunoscute ?
„De-semne” nu e altceva decît un joc de cuvinte între a desena şi a desemna, a numi, dar şi alte subînţelesuri pe care le presupune acest joc conceptual. El include 16 subansambluri care sunt 16 versuri dintr-un posibil poem-angrenaj intitulat „De-semne spre cer pentru ploaie şi curcubeu”: Casa Păstorului, Oglindă pentru Semănător, De-semn de punte, Casa Păsării de Foc, Model pentru Curcubee, Fîntîna Oglinzii cu Memorie, Oglinda cu Memorie, Oglinda pentru reflectare, Două Proiecte de Drum, Clopotele Tăcerii, Icoană pentru Ploaie şi Curcubeu, Icoană Rotativă pentru Mesaje, 12 Icoane Senzoriale, Treptele Semănătorului, Drum Ritualic şi Poteci de Iniţiere. Fiecare are un rol într-o anume mecanică poetică a ansamblului şi o valoare magico-poetică. Anual are loc acolo un ritual, de aceea lucrarea e o instalaţie poetică pentru zile de sărbătoare.
Aceste subansambluri, relee informaţionale duc la o comunicare pe verticală, deci o comunicare cu înaltul. Aceasta nu se ocupă cu afirmarea, nu oferă răspunsuri. E vorba de un fel de dialog metafizic în care eu pun întrebări, dar acele întrebări care implică şi mirarea. Altfel spus, este un poem spaţial tridimensional, un poem angrenaj în sintagma personală care punctează ideea deschiderii, a unei comunicări. Telepoemele sunt de fapt aceste poeme angrenaj funcţionale utopic, nu sunt simple stop cadre ci ele s-au născut din această obsesie a comunicării complexe.
Arta are rol de ingredient terapeutic sau „medicament” profilactic?
Arta pentru mine e o interogaţie ideală superior adresată. În această definiţie intră şi conceptul ansambului de la Tăuşeni. Eu pun întrebări pe verticală; în „Semne” este expresia comprimată a acestor interogaţii care rămîn întrebări perpetuu deschise. Nu aştept răspunsuri dar ca orice om care vrea să-şi manifeste mirarea în planul existenţei pun întrebări deci eu rostesc aceste întrebări la vedere sub forma acestor de-semne spaţiale. În sintagma personala toate aceste „de-semne” spaţiale sunt de fapt „cuvinte pentru ochi”.
La „Fîntîna oglinzii cu memorie” – Complexul Tăuşeni: elementele propriu-zise au fost lucrate la Combinatul de Utilaj Greu din Cluj. Dealul este ca un soclu pentru instalaţie şi a fost donat de o familie din sat.”
(Citiţi tot interviul şi priviţi mai multe imagini cu lucrările „Maestrului Utopiei”, aici:
http://metropotam.ro/Interviuri/2007/03/art1339624541-Interviu-Alexandru-Chira/ unde trimit şi eu mulţumirile mele ).
Liviu Antonesei
martie 4, 2011
@) Vasile Gogea
Dumnezeu sa-l protejeze!
ovidiupecican
martie 4, 2011
Sandru Chira e obligat să nu pățească nimic. Are un proiect neterminat. Sunt sigur că va primi răgazul pentru a-l duce mai departe.
Multă sănătate magului din Tăușeni, prietenul nostru ilustru!
vasilegogea
martie 5, 2011
@ovidiupecican
Da, Ovidiu, asa ar trebui sa se intimple: nu este „ilustrul nostru prieten” si magistru „arhitectul” unui „Templu al asteptarii”? Drept ar fi ca el, primul, sa fie „asteptat” spre a-si implini „proiectul continuu”.
Ion Ionescu
martie 5, 2011
Impresionant si emotionant! ma gindesc ca Ministerul Culturii, Ministerul Educatiei si Uniunea Artistilor Plastici ar trebui sa fac ele, in primul rind, ceva pentru salvarea unui artist de asemenea anvergura care a ales sa traiasca in tara si sa proiecteze aici ansambluri monumentale unice in Europa.
vasilegogea
martie 5, 2011
@All
Preiau si eu un frumos mesaj lansat ucenicilor si prietenilor Maestrului de criticul de arta Aurelia Mocanu:
ALCHIRA
sau despre distilarea autopoiesisului
Sandu sau Domnul Chira, în funcţie de lungimile de pipă pe care le impune interlocutorilor, este Monsieur Teste, adică Valery-ul vizual al arhipelagului UNA-UAP.
În calitatea aceasta de tzest coroziv de scorpion, şi-a punctat astfel constelaţia:
A de-semnat curcubee prin difracţia mentală a imaginii pe cuvinte.
A trimis un poem-colet cât un deal până la Viena crăiască.
Este topologul şi topograful Utopiei postmoderne în locul naşterii sale rurale.
A dat Alternative tinerilor artişti.
A vrut să introducă axe de simetrie în instituţii şi comitete de artişti.
A scris, vorbit şi decorticat asupra vocaţiei-meserie de creator.
Aici şi in Absolut.
Dr. Relly Poppins
Mică chirurgie estetică
Spitalul Pantelimon
(http://gingergroup.ro/news/licitatie-de-arta-pentru-pictorul-alexandru-chira.html)
Ioan Groşan
martie 6, 2011
Am fost si eu aseara la licitatie si i-am strans Maestrului Chira, cat se poate de tandru, mana, ca-l durea. S-au vandut ceva lucrari, dar nu stiu daca s-au adunat bani suficienti. Dumnezeu sa-l aiba in paza!
vasilegogea
martie 6, 2011
Normal ar fi ca, în calitate de purtător al „Ordinului Meritul Cultural în Grad de Comandor”, Maestrului să i se acorde toată atenţia de Guvernul României!
vasilegogea
martie 6, 2011
@Corina Raiciu
Multumesc pentru atentie! O consider un omagiu comun adus Maestrului!
corinaraiciu
martie 6, 2011
Seara de vineri, 4 martie, a fost o seara memorabila, s-au proiectat filme cu Ansamblul Monumental de la Tauseni si un al film realizat de Maestrul Alexandru Chira in curtea parinteasca , film in care apar tatal si mama Profesorului nostru. Prin bunavointa si solidaritatea colectionarilor licitatia a fost de succes , s-au vandut majoritatea lucrarilor. Licitatia continua on line . As mentiona si site-ul daca imi permiteti…
vasilegogea
martie 7, 2011
@corinaraiciu
Ma bucur sa aud aceste vesti. Desigur, chiar va rog sa dati toate datele necesare! Pina la o revenire, am sa pun eu linkul pentru licitatia online: http://licitatie.wordpress.com/
corinaraiciu
martie 7, 2011
Multumesc D-le Gogea!!!
cu drag,
Corina
corinaraiciu
martie 9, 2011
http://www.goldart.ro/last.html?cPath=41
lucian pop
martie 9, 2011
Am stat de câteva ori la poveşti cu domnul Chira când venea în Cluj pentru proiectul de la Tăuşeni. Aveam până acuma convingerea secretă că oamenii dăruiţi cu simţul ironiei sunt feriţi de boli. Cînd au auzit de proiectul său, japonezii l-au invitat să-i deie viaţă pe un deal de-al lor. Pe-aici, îşi secătuia nervii în dezamăgitoare intervenţii pe la mărimile zilei după sponsorizări, în Japonia, lângă dealul ales, l-ar fi aşteptat şi un deal de bani să mute centrul descâlciriii înţelesurilor lumii acolo. Un patriot încăpăţânat, cum bine zice Ovidiu Pecican, trebuie să învingă , are de dus la capăt un proiect neterminat.