Sistemul Bologna şi pervertirea cunoaşterii fundamentale
Ţine de specificul cultural european un anumit tip de cunoaştere, o cultură a cercetării şi cunoaşterii sistematice, o anume reflexivitate intelectuală, după cum s-a remarcat de către diferiţi gânditori comntemporani. Am putea spune că această cunoaştere de tip reflexiv, atotcuprinzătoare sub raport cauzal, îşi are rădăcinile în gândirea lui Aristotel.
În Metafizica sa (1013a), filosoful nostru vorbeşte limpede despre patru tipuri de cauze: a) materia imanentă din care ia naştere un lucru, b) forma sau modelul, c) punctul de plecare al schimbării şi d) scopul în vederea căruia se face un lucru. Este vorba de fapt de enumerarea binecunoscutelor cauze: materială, formală, eficientă şi finală. Este celebru şi exemplul extrem de simplificat pe care îl dă Stagiritul. Să ne gândim, zice el, la un sculptor care vrea să facă o statuie. Piatra neprelucrată încă este cauza materială, forma este statuia care va rezulta, activitatea sculptorului este cauza schimbării pietrei amorfe în statuie, iar reprezentarea anticipată a statuii în mintea sculptorului este cauza finală. Noi nu avem altceva de făcut, decât să extrapolăm ideea la scara universului şi să ni-l imaginăm pe Bunul Dumnezeu pe post de sculptor.
Prin acest tablou cauzal, Aristotel instituie un model de explicaţie raţională atotcuprinzătoare, exhaustivă, fără rest, a lumii în întregul ei, model însuşit ca atare în evoluţia bimilenară a cunoaşterii de tip european. Scrierile lui Aristotel au fost păstrate şi studiate în mănăstirile medievale din Occident, fiind socotite ca a doua autoritate în materie de cunoaştere, după Biblie. Studierea scolastic-medievală a lui Aristotel, fără o legătură nemijlocită cu experienţa şi fără aplicaţii practice, nu a fost totuşi un act deplasat sau gratuit, ci dimpotrivă a permis prezervarea spiritului alături de litera textului timp de mai multe secole, a realizat o anumită concentrare de spiritualitate, care au făcut cu putinţă succesele cunoaşterii empirice moderne. Acest fapt a făcut posibilă de exemplu naşterea din metafizică a fizicii lui Newton, pe la sfârşitul secolului al XVII-lea. Se ştie că în fizica lui Newton, impulsul conceput ca produs dintre masă şi viteză presupune un impuls iniţial colosal, diferitele mişcări particulare nefiind altceva decât mici părţi conservate din acest impuls iniţial imprimat cosmosului de către divinitate, de către „sculptorul” universului. În acest primum movens al lui Newton se poate recunoaşte cu uşurinţă cauza mişcării (aitia kinoun) din Metafizica lui Aristotel. Celălalt fizician mare al lumii, Albert Eistein a formulat teeoria relativităţii plecând nu din interiorul fizicii ci, după cum el însuşi mărturiseşte, de la o lucrare de filosofie, de la Critica raţiunii pure a lui Imm. Kant, capitolul Estetica transcendentală. Aici, la Kant, timpul şi spaţiul nu sunt considerate ca „obiecte” fizice în sine, ci ca fiind relative la capacitatea apriorică a subiectului cunoscător.
Despre o filiaţie asemănătoare se poate vorbi şi în ştiinţele sociale. Cei mai importanţi filosofi ai istoriei din secolul XX, Spengler sau Toynbee, nu au ajuns la concluziile lor prin generalizare de la cunoştinţe de ordin empiric, ci tot prin deducţie de la vechi concepţii filosofice abstracte. Oswald Spengler de exemplu, cel care a formulat şi argumentat pertinent teoria ciclică a civilizaţiilor în istorie, a aprofundat filosofia Greciei antice şi a susţinut un doctorat în Filosofie, în 1904 la Halle, cu o teză despre Heraclit.
În altă ordine de idei, prin cunoaşterea metafizică, speculativă şi atotcuprinzătoare, cultura europeană post-medievală s-a devedit a fi aptă să preia cunoştinţe şi descoperiri tehnice de la alte civilizaţii şi să le ducă mai departe, realizând o adevărată revoluţionare a tehnicii şi plasând Europa în fruntea progresului tehnico-ştiinţific global. De exemplu vechea civilizaţie chineză a realizat descoperiri uimitoare, a cunoscut banii de hârtie (biletele de bancă), praful de puşcă, acul magnetic etc. Dar civilizaţia chineză rămânea cu toate acestea imobilă, iar respectivele descoperiri aveau doar valoarea unor simple bizarerii locale. A trebuie să vină civilizaţia europeană, cu alte cadre de gândire, cu puternica tendinţă către o cunoaştere sistematică totalizatoare şi cu un tip nou de raţionalitate, să preia aceste invenţii şi să le plaseze într-un alt plan tehnic, să le transforme calitativ în altceva şi să le utilizeze ca forţe ale dezvoltării economice şi sociale. Cu praful de puşcă şi acul magnetic chinezesc, europenii au făcut tunuri şi busole, logistica marilor descoperiri geografice, pe baza cărora s-au format ulterior imperiile coloniale. Cu banii de hârtie inventaţi de către chinezi, europenii au făcut capitalismul şi au preluat iniţiativa în economia mondială. China a păstrat acele descoperiri timp de o mie de ani, fără să ştie ce să facă cu ele, în schimb europenii le-au preluat şi, pe baza lor, în două sute de ani au schimbat faţa lumii.
*
Am făcut aceste scurte paranteze cu scopul de a pune în evidenţă utilitatea indirectă, cu bătaie istorică pe termen lung, a cunoaşterii general-filosofice, aparent lipsită de o finalitate practică.
În general, în secolul XX cunoaşterea a evoluat pe două planuri relativ distincte: o cunoaştere cu caracter general şi o alta de tip instrumental. O cunoaştere fără o utilitate imediată şi o alta care ne formează imediat anumite abilităţi şi deprinderi practice. În alţi termeni, în cercetarea ştiinţifică se distingea între cercetarea fundamentală şi cercetarea aplicată. Se înţelegea cumva de la sine că cercetarea aplicată nu se poate dezvolta normal, decât numai dacă este dublată de o cercetare fundamentală corespunzătoare. Cele două tipuri de cercetare sunt practic complementare şi inseparabile. Parafrazându-l pe Kant, am putea spune că cercetarea fundamentală fără cea aplicată este sterilă, iar cercetarea aplicată fără cea fundamentală este oarbă. Cercetarea aplicată singură este oarbă, în sensul că este exclusiv empirică, lipsită de concepţie, viziune şi imaginaţie inovativă, este non-exhaustivă, euristică, aleatorie, fără orizont şi suflu metafizic, fără certitudinea superioară pe care o procură conştiinţa perspectivei generale atotcuprinzătoare.
Performanţele impresionante realizate de către cercetarea ştiinţifică în Statele Unite vizează în primul rând cunoaşterea intrumentală, cercetarea aplicată. Dar în Statele Unite cercetarea fundamentală nu este nici ea neglijată deloc. Cercetarea fundamentală a fost preluată din tradiţia universităţilor europene, mai precis din tradiţia universităţilor germane. De exemplu cercetările de fizică aplicată, care au fost puse în joc la realizarea bombei atomice în Statele Unite, au fost precedate de ample cercetări fundamentale în fizica teoretică, realizate în Europa prin savanţi precum Einstein, Heinsenberg, Schrodinger ş.a. Este de presupus că, fără aceste cercetări pur teoretice, nu s-ar fi ajuns la realizarea practică a fisiunii nucleare controlate. In unele universităţi şi centre de cercetare din SUA au fost atinse performanţe inegalabile în cercetarea aplicată, în domenii precum fizica energiilor înalte, hig-tech, biotehnologii etc., dar aici cercetarea fundamentală nu a fost abandonată practic niciodată.
În Europa însă, în prezent, ca urmare a reorganizării învăţământului superior şi a aplicării principiilor cuprinse în Declaraţia de la Bologna* din 1999, cercetarea fundamentală este pe cale de dispariţie. În cursurile universitare de toate nivelurile (licenţă, masterat, doctorat) nu mai există decât discipline cu caracter aplicativ. De exemplu în domeniul Ştiinţelor Umaniste, cu excepţia specializării Filosofie, nu se mai predă nicăieri Filosofie sistematică (filosofie generală) şi nici Istoria filosofiei, ci numai filosofii aplicate: filosofie politică, filosofia culturii, filosofia dreptului etc. Este ceva de un comic trist să se predea filosofie politică la politicieni care numai de filosofie nu au nevoie, filosofia culturii la oameni complet lipsiţi de cultură, filosofia dreptului la oameni profund amorali etc., etc. Aici, în predarea – învăţarea acestor discipline este imposibilă prezentarea şi utilizarea întregului aparat conceptual al filosofiei, ci pot fi luate doar câteva concepte în mod selectiv, şi acelea luminate doar parţial, fără perspectivă asupra ansamblului, concepte care pot fi utilizate doar fracturat şi pedestru, pe zona de interferenţă cu domeniul particular dat. Lucrurile stau, în linii generale, la fel şi în cazul celorlalte specializări. Transformarea învăţământului superior în învăţământ de masă, combinată cu predarea-învăţarea exclusiv a cunştinţelor aplicate, a coborât nivelul universităţilor cu aproximaţie la nivelul la care se aflau şcolile medii tehnice sau chiar şcolile profesionale cu trei-patru decenii în urmă. O pierdere uriaşă în ordinea cunoaşterii ştiinţifice, totul sub promisiunea destul de nesigură că în acest fel învăţământul superior va deveni mai „eficient” din punct de vedere economic. Ceea ce se va pierde pe termen lung, nu se va compensa printr-un eventual câştig mercantil pe termen scurt. Capacitatea inovativă a economiei europene va scădea într-o perspectivă mai îndepărtată, prin comparaţie cu cea de peste Ocean. Nu se va mai realiza cercetare fundamentală, pentru simplul motiv că în Europa nu va mai exista debuşeu pentru aceasta, de vreme ce nu se mai predau discipline cu caracter general. Foarte probabil, prin aplicarea principiilor de la Bologna, învăţământul european va rămâne constant cu un pas în urma celui din SUA, dar şi din ţările care au făcut reformă reală în învăţământ, Japonia şi, mai nou, China.
Pe de altă parte, stimularea şi finanţarea prin sistemul de proiecte existent în prezent deschide posibilitatea aservirii subtile a cercetării ştiinţifice. Se lansează un program de cercetare şi se primesc proiecte în vederea evaluării şi, eventual, a finanţării. Dar… proiectele trebuie să se încadreze în tematica dată. Comanditarii nu finanţează orice, ci numai ceea ce consideră ei că merită. Aici nu încape critică – şi spiritul critic propriu omului de ştiinţă este inhibat. Marja de libertate a cercetării este deci limitată şi dirijată din capul locului, iar originalitatea de asemenea se poate manifesta numai între limite date. Dacă Albert Einstein s-ar naşte azi în Europa, nu ar mai avea nici o şansă, pentru că ar putea să propună proiecte pe teme de cercetare pe care încă nu le-a imaginat nimeni. Există, desigur, şi azi individualităţi creatoare puternice în diverse domenii ale ştiinţei, dar acestea nu numai că nu sunt stimulate ci, mai mult, sunt anihilate indirect, treptat şi metdodic. Nu se finanţează proiecte individuale sau publicarea unor cărţi. Dacă cineva se încăpăţânează să lucreze pe cont propriu, nu are decât să-şi caute sponsori. Lucrarea va trece însă neobservată, pentru că logistica diseminării cunoaşterii, publicaţiile relevante pentru comunitatea de oameni de ştiinţă sunt controlate, tematic şi financiar, la fel ca şi cercetarea însăşi. Se finanţează proiecte de anvergură, care nu pot să fie duse la bun sfârşit decât de o echipă relativ numeroasă. Mărimea şi complexitatea echipei devin criteriu de evaluare în vederea finanţării. Se insinuează astfel anonimatul animalului de tracţiune şi un anume gen de spirit de turmă la cel mai înalt nivel de performanţă a cunoaşterii, adică exact acolo unde ar trebui să se manifeste individualităţile creatoare cele mai pregnante. Sistemul contemporan de valori încurajează falsa individualitate, vedetismul gol, bunăoară în sport sau în muzică, pentru că este o chestiune efemeră, inconsistentă şi inofensivă politic, în timp ce face eforturi de anonimizare şi minimalizare a creatorului din ştiinţă, care este oricum mai puţin manipulabil. Este posibil ca în unele domenii, în medicină de exemplu, să nu se poată obţine rezultate notabile decât prin munca în echipă, dar ideea de proiect la care trebuie să se lucreze în echipă s-a extins şi acolo unde nu este cazul, în Ştiinţele umaniste. În filosofie de exemplu, concepţia nu poate fi decât personală, individuală şi individualizatoare, la fel ca şi stilul. Să pretinzi ca la o temă de cercetare în filosofie să se lucreze neapărat în echipă este ca şi cum ai cere mai multor poeţi să scrie o poezie în echipă.
Comanditarii cunoaşterii sunt anonimi, fundaţii impersonale sau centre de cercetare, cu ramificaţii globale, care vor ignora complet valorificarea potenţialului cultural local, respectiv ceea ce ţine de specificul naţional. Nici măcar limba naţională nu mai contează deloc, cercetarea efectivă şi comunicarea rezultatelor se derulează într-o engleză fadă, iar evaluarea se face în raport de o anumită listă bibliografică. În atari condiţii, un Lucian Blaga sau un G. Călinescu de exemplu nu ar fi avut nici o şansă. Neglijarea, destrămarea şi degradarea tradiţiilor naţionale sunt încurajate din toate direcţiile, la modul cel mai grosolan cu putinţă.
Filosofia este, probabil, în chip mai evident dominată de o falsă cercetare şi de proliferarea unor pseudoprobleme. Aici se imită necritic, din servilism gratuit sau din oportunism famelic, stilul american în speţă. Se crede că obiectul filosofiei ar trebui restrâns la analiza logică a limbajului, iar logica ar trebui restrânsă la limbajul formalizat, simbolic. Că filosofia ar trebui să fie centrată pe epistemologie, adică să studieze modul în care se constituie teoriile ştiinţifice, deşi nu se poate invoca nici un caz în care epistemologia ar fi fost de vreo utilitate vreunei teorii ştiinţifice. Orientarea este, pe suprafeţe mari, un soi de alexandrinism cultural, o sofisticare care ascunde false profundităţi.
Se poate admite că filosofia analitică de expresie engleză este de departe un curent important în filosofia contemporană, dar nu este singurul important. În filosofia contemporană există şi alte curente deosebit de viguroase şi în gîndirea de expresie germană sau franceză. Pe de altă parte, filosofia analitică neasimilată, dar transplantată pe decupaje mici, neviabile şi incoerente în alte culturi, devine nerelevantă. Este exact ceea ce fac promotorii filosofiei analitice în cultura română. Ei conspectează un anumit număr de cărţi, apoi leagă acele conspecte laolaltă, făcând astfel cărţile proprii. Nu au idei proprii şi nici nu au nevoie, important este că sunt trendy. Promovează în ierarhiile academice, în administraţie, în comisii şi agenţii guvernamentale sau în politică pe baza acestei maculaturi. Impresionează, pentru că se crează impresia că producţia lor este o prelungire fidelă şi autentică a problematicii de peste Ocean.
Nicolae IUGA
________________
* Fondată în 1088 e.n., Universitatea din Bologna este cea mai veche instituţie de învăţământ superior din Europa şi a doua ca mărime din Italia, după Universitatea „La Sapienza” din Roma. Instituţia, care are drept motto „Alma mater studiorum„, numără în prezent mai mult de 100.000 de studenţi. Fostul premier al Italiei, Romano Prodi, este unul dintre celebrii alumni. Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Nicolaus Copernic sau Umberto Eco, printre absolvenţi.
Universitatea bologneză este locul unde, pe 11 iunie 1999, miniştrii responsabili cu învăţământul superior din 29 de ţări europene s-au întâlnit la Bologna pentru a semna un document prin care se puneau bazele armonizării sistemelor de învăţământ superior. Acordul, numit „Declaraţia de la Bologna„, a iniţiat un proces important şi actualmente ireversibil, de compatibilizare a studiilor universitare, după sistemul 3+2+3, adică trei ani de studiu pentru licenţă, doi pentru masterat şi trei pentru doctorat. Principalul obiectiv al procesului Bologna este formarea spaţiului european al învăţământului superior şi promovarea sistemului european la scară globală, pentru a-i creşte competitivitatea internaţională.
Pentru dinamica procesului Bologna, vezi şi http://www.asseut.org/index.php/procesul-bologna/ .
culai
februarie 16, 2012
Studiu necesar despre stadiul la care (şi cum) s-a ajuns, azi, în învăţămîntul universitar. Pînă şi mileniul de „universitarism” bolognez este sintetizat, fără a fi idealizat.
Însă, amputat de europocentrism, mediteranism, occidentalism, ba chiar şi de globalismul amerloc, primesc circumspect aserţiunea că…
… „Dar civilizaţia chineză rămânea cu toate acestea imobilă, iar respectivele descoperiri aveau doar valoarea unor simple bizarerii locale. A trebuie să vină civilizaţia europeană, cu alte cadre de gândire, cu puternica tendinţă către o cunoaştere sistematică totalizatoare şi cu un tip nou de raţionalitate, să preia aceste invenţii şi să le plaseze într-un alt plan tehnic, să le transforme calitativ în altceva şi să le utilizeze ca forţe ale dezvoltării economice şi sociale.”
Cînd a fost gîndită fraza asta, dacă azi este de notorietate că puternicele SUA şi nu doar, stau cu mîna-ntinsă la industria şi finanţa chineză ?!…
În timp ce noi, europenii (de la Summer şi Babilon revendicaţi şi mult mai apoi de la „anticii” mai noi) abia dacă spărgeam din interior coaja ouălor cloştilor civilizatoare, Kitaii stăpîneau de milenii şi civilizau în maniera lor „bazinul Pacific”… Nimic nu s-a inventat în sistemele europene, fără să nu fi fost furgăsit de la extrem-orientali. Nici măcar înconjurul lumii pe mări şi oceane nu ne aparţine, precum nici marile holocausturi civilizatoare.
Toată istoria Civilizaţiei Omenirii nu de la Summer se revendică, nici din Africa, aşa cum încearcă să acrediteze National Geografic şi ai lor exploratori, ci de mult, mult mai departe ca spaţiu şi timp.
Învăţămîntul universitar actual (bolognez au ba) a devenit o industrie, un consorţiu de diplome (contracost!) de diverse calibre-n care aptitudinile native ale oamenilor au fost reduse la simulări virtuale. Ne facem că suntem de toate, fără a fi în fond buni de nimic. De aia ne mor satele şi industriile cu meseriile lor de subzistenţă multiseculară, multimilenară şi oraşele sunt reduse la cele mai proaste modele capitaliste, cu o singură „clasă”: a politikkă şi-n rest – vorba unei anecdote crengiene – numai prostime.
Nicolae Iuga
februarie 16, 2012
@Culai.
Subsemnatul, cu modestie (era să zic smerenie) mărturisesc că, în materie de filosofie a istoriei, am fost şi rămân un mic discipol al bătrânului Hegel. Cred şi mărturisesc că azi, A.D. 2012, Hegel nu este detronat ci doar eventual completat de Spengler, Toynbee, Fukuyama, Andrei Marga ş.a., ca să nu-i mai pun la socoteală pe Comte sau Marx. Mai cred (fără să mărturisesc neapărat) că vechile cronologii sino-hynduiste sunt ceva pe care nu te poţi bizui, sunt în mare măsură ceva fantezist, care nu poate fi coroborat cu nimic (cel puţin din ceea ce ştim noi), spre deosebire de Babylon, Egypet & Iudeea & Hellada & Latium. Dacă trăieşti în India (sau măcar te identifici cu culturile de acolo), sau dacă trăieşti în China (sau măcar te identifici cu punctul lor de vedere), atunci poţi să fii hindustanocentric sau sinocentric. Aşadar, lucrurile fiind relative, eu prefer să rămân un europocentric.
Cu privire la viitor, mai spun sincer că, dacă eu aş fi acuma la vârsta normală a studiilor universitare, nu aş mai învăţa engleza, ci aş căuta un dascăl bun de limba chineză.
Ion Ionescu
februarie 16, 2012
@Nicolae Iuga
D.le Profesor,
ceea ce ma ingrijoreaza pe mine (la o virsta la care nu se pune problema de a mai fi afectat de „procesul Bologna”) este ca aplicarea mecanica a acestui proiect educational standardizat la scara europeana elimina o dimensiune fundamentala a oricarui sistem educational independent (mai ales la nivelul orizontului universal, al universitatii): anume caracterul national, valoare fundamentala pentru orice proiect de viitor al unei natiuni. Prin aceasta valoare, educatia de toate gradele, poate oferi raspunsuri valide nevoilor reale ale unei natiuni, in fiecare etapa de evolutie a ei. Ori, ce se intimpla cind tara e guvernata de „bolognezi”, vedem azi cu ochiul liber. Cind „flora” pretioasa a culturii europene e transplantata in „betonul” autohton, nu mai sint de asteptat din aceasta „cultura” nici „fructe”, cu atit mai putin „seminte”!
vasilegogea
februarie 16, 2012
@Nicolae Iuga
Subscriu la cele spuse cu privire la Hegel! De altfel, pot sa anunt ca lucrarea mea de licenta in filosofie (despre Hegel) sustinuta in urma cu 30 de ani va aparea curind (la Editura Eikon) fara a-i aduce mari completari sau corecturi! Si meritul, as zice, e al lui Hegel!
culai
februarie 16, 2012
La fel aş proceda şi eu. Dar nu într-un sistem calchiat, nici unul patronat de foşti miniştri de resort, ce n-au ştiut decît să aplice măşti străine pe chipul ce abia-şi conturase un profil naţional (sistemul interbelic!), în care asemănarea nu aducea a clonă. Şi cînd Învăţătura, Cultura şi Credinţa Naţionale şi-au ridicat bastioane peste tot. Şi cînd numai cine nu-l ducea mintea, nu mergea (cît) mai departe… Pe şi cu ce-a mai rămas, după un ticălos război, în celaltă orînduire ne-am format noi, cei de etatea mea, nu doar cu marxism-leninism şi alte anomalii.
Aş proceda mai degrabă precum Mircea Eliade (fără să-mi fac de poveste Gazda) sau precum străbunul Neculai Milescu Spatariul, zis Cîrnu’… Sau, ca mine, pe cînd eram tînăr şi aventuros.
N-am nimic împotriva Filosofiei şi Fiilor săi, nici a discipolilor. Dar, nu mai am cum fi în cuget european, cînd văd unde ne-a adus „uniunea economică” şi „finanţa” mondializate prin cozi de topor din esenţe locale, în cam nici jumate de secol. Nici globalist în sensul amerloc (ori slavist) nu pot fi, fiindcă s-a văzut clar cine întreţine focarele de război şi cu ce mize.
N-am ajuns niciodată-n China, nici măcar în vis. Dar m-au purtat într-acolo literatura, filmul şi documentarele lor, Confucius şi Tao de Ţî (cît i-am putut înţelege!) plus nişte cunoscuţi, care mi-au mărturisit că s-ar întoarce oricînd Acolo, într-atît le-a fost de bine. Au dat din puţinul lor savoir european, dar au primit afectiv mult mai mult decît se aşteptau. Fiindcă s-au dus cu bune şi sincere intenţii. Nu ca negustorii lui Marco Polo, misionarii, nici spionii imperiilor coloniale, ori diplomaţii dejurnă. Despre „emigraţia galbenă” nu deschid vorba, fiindcă nu-i totuna cu a, africană, nici europeană.
Aşa cum am fost şi am rămas un modest filofrancez de pe la 16-17 ani, am ajuns şi un anodin filochinez, filoindochinez, filojaponez şi filocoreean, numai aflînd cît rău li s-a produs lor de către eur-americani, de iată-s cam 5 secole… Dar ei continuă să supravieţuiască profund înrădăcinaţi în ce au avut mai scump, nu în ce li se oferă mai scump…
Nicolae Iuga
februarie 16, 2012
@Ion Ionescu
Da, sunt întrutotul de acord. Cum spuneam, dacă un Lucian Blaga sau un George Călinescu s-ar naşte astăzi, nu ar avea nici o şansă. (Sau poate dea aceea nici nu se mai nasc).
dorindavid
februarie 17, 2012
excelent text!
o scurta precizare: sistemul este 3-2-3: 3 licenta, 2 master, 3 doctorat.
in ceea ce ma priveste (direct) pot spune ca 3 ani de doctorat nu sunt suficienti pt aprofundarea presupusa, poate doar daca faci numai cercetare non-stop… ceea ce nu e posibil
vasilegogea
februarie 17, 2012
@dorindavid
Multumesc pentru indreptare! A scapat din… tasta!
Eu stiu ce (sau cine) te „priveste” direct! Si iti doresc succes!
InimaRea
februarie 17, 2012
Am un tic – „relational” sa-i spun: de cite ori aud „eficienta”, imi suna instant „rentabilitate”. Firesc – nu? – reactionez ca-ntr-o repetitie la compulsiune: rentabilitate, adica un cistig pe care nu si-l poate permite decit investitorul privat; o initiativa economica tinzind a fi interzisa statului – defintiv catalogat drept prost administrator.
(Scuze, dar vad necesitatea acestei paranteze: peste tot in lume, guvernarea e formata din oameni care au reusit individual – social-economic – si care renunta la domeniul reusitei garantate, pentru a se aventura in cel al esecului garantat dar si justificat de promovarea si sustinerea binelui public. De unde se vede ca binele public este premisa filosofica a relei administrari.)
Se leaga, vad, cu pierderea specificului national, dat fiind ca interventia statului intr-un domeniu – mai ales in cel educational, cultural, de civilizatie – tine, prin definitie, de un plan larg al dezvoltarii natiunii respective.
Probabil ca planului inevitabil restrins al „nationalului” sa i se prefere – din ratiuni geopolitice, presupun – cel larg al „europenismului”. Am avea de aface cu unul din efectele programatice (imperative?) ale conceptului Casa noastra, Europa (cu varianta „epistemologica” Statele Unite ale Europei).
Oricit de seducator la prima vedere, acest concept este, intelectual vorbind, de sorginte provinciala, expresie a unui complex de inferioritate fata de „performanta americana”. Joasa sa extractie psiho-intelectuala (o spun direct, sa nu fie loc de alte interpretari: vine din mercantilismul instrinsec „competitivitatii economice”) plaseaza „procesul” (numit Bolognia, aici) intre resentiment si teama de marginalizare. Adica, Europa alege a lucra in no mans land – nici filosofie, nici vocatie – un jalnic (ridicol?) pragmatism.
Sau este obligata la aceasta? Datorita presiunii economice a capitalului privat, eventual? Ori datorita „fugii banilor” – fenomen de ale carui consecinte dramatice abia acum ne lovim, dar care bintuia premonitoriu inca de la sfirsitul mileniului trecut? Sau dintr-o cauza combinind acestea doua, precum si altele de aceeasi joasa extractie (terre-a terre sa-i spun).
Toate aceste consideratii privesc fenomenul productiei de bunuri de larg consum cultural – sa-i spun asa – o industrializare a educationalului, presupunind o formalizare demna de spiritul cercetarii fundamentale (involuntar, autoironica – asa apare).
La 12 de ani de la semnarea Declaratiei de la Bologna, inca mai rezista glorios insule ale cercetarii fundamentale europene, semn al „incapatinarii” cu care Batrinul Continent isi apara dreptul la alteralitate, viata proprie. Unul din acestea, experimentul din Elvetia, de cautare a „particulei lui Dumnezeu”.
Cu inima strinsa – ca orice kantian „natural” – ma rog pentru reusita acestui experiment, care ar putea inversa trendul actual, prin inimaginabilele consecinte „practice” ale exploatarii „particulei lui Dumnezeu”
.
vasilegogea
februarie 17, 2012
@InimaRea
Draga George, daca superdezintegratorul atomic al Europei va sparge codul universului fizic si se „va intilni” cu bosonul Higgs, s-ar putea sa asistam la o revolutie in cunoastere. Dar, daca „procesul Bologna” va „dezintegra” substanta specific nationala a educatiei, in sens universal (deci, universitar), atunci nici „europeitatea” (ca suma de specificitati regionale, zonale sau locale / pentru a nu mai repeta nationale) nu se „va simti prea bine”! Si, in ordine culturala, vom avea o involutie.
nicolae iuga
februarie 17, 2012
E adevarat (3+2+3), a fost o mica greseala de dactilografiere.
Nicolae Iuga
februarie 18, 2012
@InimaRea
Nu pot decât să vă dau dreptate.
Mai mult, mi-aţi dat idei pentru un alt articol. Mulţumesc.
InimaRea
februarie 18, 2012
Nicolae Iuga: Ma bucur mut ca gasiti ceva folositor in ceea ce am postat aici. Si eu va multumesc pentru aprecieri.
InimaRea
februarie 18, 2012
NI: Sigur, merge si „ma bucur mut” dar trebuia „mult”. Scuze!