Sorin Ilieşiu către Andrei Pleşu
Ultima scrisoare
– 7 Martie 2012 –
Domnule Andrei Pleşu,
Cu nimbul disidentului erudit, simpatic, seducător, elegant şi plin de umor, aţi intrat în sufletul nostru colectiv drept un Havel al României. În 26 decembrie 1989 aţi fost numit ministru al Culturii, inclusiv al celei civice care reînviase miraculos după 45 de ani de spălare a creierelor. Eraţi singurul fost disident în guvernul provizoriu; vă consideram garantul unic şi cert al libertăţii de exprimare, al alegerilor libere, al despărţirii definitive de comunism. Aveam convingerea că veţi susţine lustraţia anticomunistă şi aflarea adevărului despre decembrie ’89 şi iunie ’90. Cei care credeam în dvs. aşteptam să vă votăm ca preşedinte al României.
Dar nimbul disidenţei s-a dovedit a fi o iluzie. Aşteptările noastre au fost înşelate de tăcerile dvs consimţitoare faţă de deturnarea revoluţiei, instaurarea neocomunismului, reprimarea bestială a presei libere, a partidelor democratice şi a societăţii civile.
În 2005, disperat de 15 ani de tăceri ale dvs şi ale altora, am scris Proclamaţia pentru România în care ceream adoptarea legilor şi măsurilor pentru decomunizare şi procesul comunismului. Preşedintele Băsescu a declarat că nu poate condamna comunismul întrucât nu există un raport cu dovezi ale crimelor acestuia. Ca urmare, am redactat un scurt raport cu 21 de capete de acuzare în baza căruia i-am cerut să condamne comunismul. Apelul a fost semnat de sute de personalităţi inclusiv de dvs. după ce v-am rugat extrem de insistent.
După ce, în 2006, regimul comunist a fost condamnat oficial, eram sigur că vor fi adoptate măsurile şi legile pentru decomunizarea României. Dar demersul „încremenise în proiect”. Ca urmare, în 2008 am lansat fără succes Proclamaţia pentru decomunizarea României care cerea adoptarea respectivelor măsuri şi legi. În ianuarie 2009, sute de personalităţi, printre care jumătate dintre membrii GDS, semnaseră apelul pentru instituirea zilei memoriei victimelor comunismului. Redactorul-şef al revistei 22 a GDS (d-na Rodica Palade), a refuzat să publice apelul, la fel ca în 2006 când refuzase să publice raportul neoficial (de doar 12 pagini) pentru condamnarea comunismului (ulterior, preşedintele GDS Radu Filipescu a convins-o să publice raportul, contra-cost). De altfel, din 2007 până în prezent, d-na Palade a refuzat sistematic să publice apelurile pentru revelarea adevărului despre decembrie ’89 şi iunie ’90, precum şi pe cele pentru adoptarea legilor şi măsurilor pentru decomunizarea României, apeluri semnate de sute de personalităţi. Ca urmare, în ianuarie 2009 am propus, în consens cu domnii Mihai Şora şi Vl.Tismăneanu, reînfiinţarea consiliului consultativ al revistei 22, care s-a dovedit a fi benefic în anii ’90, propunere pe care aţi respins-o.
Domnule Pleşu, acesta a fost contextul în care aţi trimis, după 19 ani de la înfiinţarea GDS, prima dvs. scrisoare către colegi (în 29 ian. 2009): „Sînt realmente excedat de zelul unui grup hiper-activ, care pare să fi pierdut ierarhia urgenţelor, de dragul unei gesticulaţii de o nobleţe vidă. Dacă nu vom ucide în noi activistul, vom deveni, iarăşi, “oameni noi”. Cu salutul meu perplex, A.Pleşu”.
În ziua următoare aţi revenit cu încă o scrisoare deschisă: „Dl. Ilieşiu a reuşit, printr-o hărnicie înspăimîntatoare, să transforme grupul într-o adunătură de agitaţi. Mania apelurilor (cu cît mai numeroase cu atît mai futile şi mai rizibile), regrupările ţîfnoase în jurul cîte unei iniţiative patetice /…/, totul pare anume întreţinut ca să ne facă de rîs. Cu cîteva excepţii, toţi intră în joc. Tot ce găseşte GDS-ul de făcut într-o vreme de criză (cu şomaj crescut, cu blocări de salarii şi pensii, cu alianţe politice confuze etc.) este să-i ceară urgent primului ministru statuarea unor noi chermeze. În interior, se vîntură ideea unei secţii de propagandă care să oblige revista 22 la execuţia promptă a oricărei iniţiative “ideologice” venite dinspre un lider carismatic. Nu vi se pare că am luat-o razna? Din punctul meu de vedere e urgentissim să restabilim prestigiul GDS. Forţa lui a fost, în vremurile lui bune, raţionalitatea. Acum ne confruntăm cu o adiere de sminteală. (…) Rog să înceteze hărţuiala penibilă la adresa revistei 22. Reflectez sincer la o retragere discretă din Grup. Nu e o ameninţare. (…) Andrei Pleşu”.
Domnule Pleşu, ce a fost “futil” şi “rizibil” în apelul pentru comemorarea victimelor comunismului? De ce aceasta ar însemna „statuarea unor noi chermeze”?
V-am scris în 30 şi în 31 ianuarie 2009 – înainte de a afla despre unele gesturi ale dvs. de imoralitate publică -, două mesaje private în care îmi exprimam, printre altele, consideraţia faţă de dvs.. Cu toate că e indecent să publici scrisori private fără acordul autorului, aţi publicat respectivele fraze elogioase eludându-le în schimb pe cele pe care le redau în continuare întrucât sunt lămuritoare din multe puncte de vedere: «Vă rog să fiţi de acord să fiţi printre iniţiatorii Proclamaţiei pentru decomunizarea României. Vă rog să amelioraţi textul Proclamaţiei acolo unde consideraţi. (…) Totdeauna e loc de mai bine. Vă rog din suflet sa-mi spuneţi cum ar fi mai bine. Vă rog, din adâncul inimii să sprijiniţi acest apel (…) Nu e o „problemă de format modest„, ci e una de urgenţă naţională, în spiritul celor afirmate de dvs de mai multe ori».
Nu credeam că veţi ignora aceste rugăminţi. Aveam convingerea că de fapt aţi şters mesajele mele fără să le citiţi. Constat acum, după trei ani, că le-aţi citit şi că le-aţi păstrat (pentru a publica frazele elogioase?).
Ataşez Proclamaţia pentru decomunizarea României pentru o corectă evaluare a refuzului dvs. de a o semna şi de a o susţine. Abia acum îmi dau seama că refuzul se datorează mai ales articolelor 3.6, 3.7, şi 3.8 din Proclamaţie. Nu întâmplător aceasta a fost semnată de dl Mihai Şora care şi-a dat demisia din guvernul implicat în reprimarea din 13-15 iunie ’90 în timp ce dvs aţi legitimat-o şi aţi credibilizat-o prin refuzul de demisiona, aşa cum aţi promis.
Consider că refuzul dvs. e semnificativ pentru eşecul condamnării reale a comunismului. Dar eşecul poate fi uneori mai folositor decât succesul.
7 martie 2012
Sorin Ilieşiu
Post scriptum
1. Domnule Pleşu, domnii Ion Iliescu şi Petre Roman au răspuns unor întrebări despre evenimentele din decembrie ’89 (http://www.azi.ro/arhive/2007/07/21-22/actual.htm) şi din iunie ’90, în timp ce dvs. refuzaţi să răspundeţi întrebărilor de interes naţional pe care vi le-am adresat. Evitaţi dialogul deşi sunteţi fondator al Grupului pentru Dialog Social pe care l-aţi „reformat” prin excluderea mea, după ce mi-aţi propus “să învăţ să tac”.
2. Am aflat recent de la dl Al. Herlea, fost ministru al Integrării europene din partea PNŢCD, că în 1992 Coposu v-a propus să fiţi candidatul Convenţiei Democrate la preşedinţia României. Aţi refuzat spunând că aţi accepta doar dacă aţi fi candidat comun al Convenţiei şi al Frontului Salvării Naţionale (condus de dl Petre Roman), idee respinsă de Coposu.
Refuzul dvs. a fost comentat de Monica Lovinescu în “Jurnal, 1990 – 1993” (Ed.Humanitas, 2003), la pag. 253: «Duminică, 21 iunie 1992. Între timp Coposu, prin Herlea /…/ încearcă să-l convingă să candideze pentru Convenţie pe… Pleşu. Va să zică Manolescu nu e eligibil drept candidat al Convenţiei /…/, dar Pleşu, care a rămas pînă la capăt în guvernul Roman, da. (…) Pleşu trimite /…/ o punere la punct: refuză. N-ar accepta decât dacă ar fi candidatul şi al Convenţiei, şi al FSN-ului lui Roman! Egal deci cu ambiguitatea pe care a cultivat-o din ianuarie 1990 încoace /…/. S-au dus vremurile cu „Minima moralia”. În numele coeziunii naţionale, pune pe acelaşi plan puterea şi opoziţia, rezervînd maliţiozităţile acesteia din urmă. Neschimbat.»
A N E X Ă
PROCLAMAŢIA PENTRU DECOMUNIZAREA ROMÂNIEI
Bucureşti, 23 August 2008 – la 69 de ani de la semnarea la Moscova a Pactului Stalin-Hitler
1.0. Având în vedere că:
1.1. La 23 august 1939, la Moscova, a fost semnat Pactul dintre Hitler şi Stalin (cunoscut ca Pactul Ribentropp-Molotov) care prevedea într-un protocol secret interesele sovietice de a anexa ţările baltice, estul Poloniei şi estul României (Basarabia).
1.2. În iunie 1940, prin ultimatumul Guvernului sovietic care a ameninţat cu invazia armată imediată, România a fost forţată să cedeze Uniunii Sovietice nu numai Basarabia, dar şi nordul Bucovinei şi ţinutul Herţei, ultimele două neaparţinând niciodată Rusiei.
1.3. Teritoriul românesc ocupat de Uniunea Sovietică are o suprafaţă de 44.000 km2, fiind locuit în momentul cedării de 3.200.000 de oameni, majoritatea etnici români; după cedare, aceştia au fost supuşi deznaţionalizării forţate, persecuţiilor etnice, deportării (inclusiv în lagăre de muncă în Siberia), asasinatelor în masă, precum şi altor forme de exterminare; teritoriile româneşti au fost masiv colonizate cu populaţii alogene.
1.4. Insula Şerpilor, insulă românească din Marea Neagră, a fost ocupată ilegal de Uniunea Sovietică în anul 1948.
1.6. Preşedintele şi Parlamentul României au datoria morală şi dreptul legitim să condamne Pactul Stalin-Hitler şi consecinţele lui ca ilegitime şi criminale.
1.7. Preşedintele şi Parlamentul României vor acţiona pentru:
1.7.1. condamnarea, de către forurile competente internaţionale, a Pactului Stalin-Hitler şi a consecinţelor lui ca ilegitime şi criminale.
1.7.2. reintegrarea în România, în cadrul Uniunii Europene şi cu acordul forurilor competente internaţionale, a teritoriului românesc ocupat prin forţa armată de Uniunea Sovietică (Basarabia, Nordul Bucovinei, ţinutul Herţei şi Insula Şerpilor); această reintegrare trebuie făcută în acelaşi spirit cu reunificarea Germaniei din 1990.
1.7.3. despăgubirea morală şi materială a României faţă de crimele, fărădelegile şi abuzurile comise de Uniunea Sovietică împotriva României şi a cetăţenilor ei, nivelul şi modalităţile de despăgubire urmând a fi stabilite de o comisie recunoscută de foruri competente internaţionale.
1.8. Parlamentul, susţinut de Preşedintele României, va adopta punctul 9 al Declaraţiei de la Praga din 3 iunie 2008 privind conştiinţa morală europeană şi comunismul, prin care se cere „stabilirea datei de 23 August, data semnării pactului dintre Hitler si Stalin – cunoscut ca Pactul Ribbentrop-Molotov, ca zi comemorativă a victimelor regimurilor nazist şi comunist”.
2.0. Parlamentul României, în consens cu Preşedintele României, având susţinerea UE şi NATO – interesate de o Românie decomunizată, va adopta o declaraţie explicită de asumare a următoarelor documente:
2.1. Discursul din 18 Decembrie 2006 al Preşedintelui României în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului, discurs devenit act oficial al statului român pentru condamnarea regimului comunist din România ca ilegitim şi criminal în baza Raportului final al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România (CPADCR).
2.2. Declaraţia de la Praga din 3 iunie 2008 privind conştiinţa morală europeană şi comunismul.
3.0. Parlamentul şi Guvernul, în consens cu Preşedintele României, având susţinerea UE şi NATO – interesate de o Românie decomunizată, au datoria să adopte cât mai curând posibil legile şi măsurile pentru decomunizare, din următoarele considerente:
3.1. Poporul român a respins totalmente comunismul înainte ca acesta să-i fie impus prin forţa armată de către Uniunea Sovietică. Dintre toate ţările europene, România interbelică a fost ţara cu cei mai puţini comunişti raportat la numărul populaţiei. La 23 august 1944, PCR avea numai 80 de membri în Bucureşti şi mai puţin de 1000 în întreaga ţară. Menţionăm că în 1938 România avea 316 710 km² şi 19.933.802 locuitori. Înainte de sovietizare, comuniştii reprezentau sub 0,005% din populaţia României.
3.2. Comunismul a fost impus împotriva voinţei poporului român exprimată la alegerile din noiembrie 1946 câştigate în realitate cu o majoritate covârşitoare de opoziţia anticomunistă care a obţinut între 70% şi 90% din voturi, comuniştii inversând rezultatul oficial.
3.3. Poporul român a îndurat cel mai cumplit regim comunist din Europa, recunoscut ca atare de întreaga comunitate internaţională.
3.4. Dintre statele europene, România a avut cel mai mare număr de deţinuţi politici raportat la numărul populaţiei (între 500.000 şi 2.000.000) şi cea mai înfricoşătoare poliţie politică – Securitatea.
3.5. Dintre toate fostele ţări comuniste din Europa, doar în România s-au înregistat victime la căderea comunismului. Nu au fost doar câteva victime, ci a fost un uriaş masacru – peste 1200 de morţi şi peste 4800 de răniţi. România este singura ţară europeană unde s-au înregistrat crime neocomuniste, precum genocidul din 22-28 decembrie 1989 şi fratricidul din 13-15 iunie 1990.
3.6. Conform Raportului final al CPADCR, “comunismul a căzut doar oficial la 22 decembrie 1989. Neoficial, structuri, dar mai ales metode şi mentalităţi comuniste au continuat să existe sub diferite forme, unele extrem de grave (…) : a) reprimarea manifestaţiilor anticomuniste din perioada decembrie 1989 – aprilie 1990; b) diversiunea etnică de la Târgu-Mureş din martie 1990; c) reprimarea manifestaţiei anticomuniste din Piaţa Universităţii din Bucureşti (…); d) „mineriadele” din 1991 şi 1999. Toate acestea au fost diversiuni şi manifestări tipic comuniste”. Majoritatea vinovaţilor nu au fost judecaţi până în prezent. Dimpotrivă, ei au devenit personalităţi publice şi politice, infestând de aproape 20 de ani societatea românească.
3.7. Reforma morală nu a fost posibilă din cauza nejudecării masacrului din timpul revoluţiei anticomuniste precum şi a fratricidului din iunie 1990 împotriva manifestanţilor anticomunişti, a societăţii civile, a partidelor istorice şi a presei independente. Marea corupţie a apărut şi s-a menţinut inclusiv datorită nejudecării acestor crime.
3.8. O parte din clasa politică s-a făcut vinovată de complicitate morală cu autorii masacrului din decembrie 1989 şi a fratricidului din iunie 1990, comise pentru a reprima şi a deturna caracterul anticomunist al revoluţiei începute în decembrie 1989. Acum, când România este membră a NATO şi UE, această revoluţie trebuie terminată şi se cuvine să devină “de catifea”.
3.9. În 18 Decembrie 2006, regimul comunist din România a fost condamnat ca ilegitim şi criminal de către şeful statului în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului, prin discursul devenit act oficial al statului român, în baza Raportului final al CPADCR, document edificator şi incontestabil, sintetic şi analitic (care însumează 660 de pagini) elaborat de peste 40 de autori, majoritatea experţi în domeniile abordate. Actul condamnării comunismului este începutul renaşterii morale a României şi al reconcilierii naţionale, cel mai important act din istoria postcomunistă a ţării noastre alături de aderarea la NATO şi integrarea în UE, un exemplu pentru condamnarea internaţională a regimurilor comuniste.
4.0. Legile şi măsurile pentru decomunizarea României2:
4.1. Cercetarea prin Justiţie a crimelor istoriei recente a României. Finalizarea urgentă a cercetărilor justiţiei referitoare la genocidul din decembrie 1989 şi fratricidul din iunie 1990 comis împotriva manifestanţilor anticomunişti, a societăţii civile, a partidelor istorice şi a presei independente. Cercetarea prin justiţie a următoarelor evenimente: reprimarea revoltei muncitoreşti din Valea Jiului, 1977, reprimarea revoltei anticomuniste din Braşov, 1987; diversiunea etnică din Târgu-Mureş, 1990; mineradele din 1990, 1991, 1999. Desecretizarea imediată a arhivelor lămuritoare faţă de aceste evenimente.
4.2. Recunoaşterea caracterului anticomunist al revoluţiei începute în decembrie 1989; recunoaşterea Proclamaţiei de la Timişoara (martie 1990) şi a manifestaţiei din Piaţa Universităţii din Bucureşti (aprilie-iunie 1990) ca momente reprezentative ale revoluţiei.
4.3. Legea lustraţiei anticomuniste.
4.4. Legea declarării crimelor şi abuzurilor regimului comunist ca fiind crime împotriva umanităţii şi imprescriptibile juridic.
4.5. Legea interzicerii şi pedepsirii actelor de apologie a comunismului, precum şi a actelor de negare a crimelor şi fărădelegilor regimului comunist (extremismul de stânga trebuie respins cu aceeaşi hotărâre precum cel de dreapta). Interzicerea comercializării, difuzării, publicării şi afişării simbolurilor grafice comuniste şi a materialelor de propagandă comuniste cu excepţia contextului cultural/educativ antitotalitar. Eliminarea numelor de foşti comunişti pentru denumiri publice: străzi, localitaţi, instituţii etc..
4.6. Legea anulării sentinţelor de condamnare politică emise de justiţia comunistă după principiile luptei de clasă între anii 1945–1989; anularea condamnărilor la moarte a celor care au au dat pe faţă criminalitatea comunismului; abrogarea prevederilor decretului lui N.Ceauşescu din 1988 referitor la crimele politice.
4.7. Reînhumarea victimelor comunismului îngropate în gropi comune.
4.8. Legea recunoştinţei faţă de luptătorii anticomunişti, faţă de foştii deţinuţi politici; majorarea semnificativă a pensiilor acestora şi acordarea de gratuităţi.
4.9. Legea reducerii la minimum a pensiilor responsabililor pentru crimele comuniste: foşti activişti comunişti din nomenclatura PCR, foşti conducători şi torţionari ai Securităţii, foşti conducători ai Miliţiei, ai Ministerului de Interne şi ai „Justiţiei” comuniste.
4.10. Legea desecretizării şi deschiderii arhivelor comuniste şi postcomuniste; garantarea accesului liber şi neîngrădit la aceste arhive; transferul urgent al acestora la CNSAS sau la Arhivele Naţionale; publicarea pe internet a arhivelor; trecerea Arhivelor Naţionale în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.
4.11. Legea împotriva distrugerii, manipulării, falsificării, ascunderii sau sustragerii de documente din arhivele comuniste şi postcomuniste; urmărirea penală a făptuitorilor.
4.12. Legea restituirii arhivelor confiscate abuziv (arhivele cultelor religioase, arhivele sioniste ş.a.).
4.13. Legea reparaţiilor faţă de foşti cetăţeni români exilaţi, autoexilaţi sau „vânduţi” în perioada comunistă.
4.14. Legea prezentării adevărului referitor la perioada precomunistă, comunistă şi neocomunistă în manualele şcolare de istorie naţională şi universală. Studierea în şcoli a istoriei comunismului şi a Holocaustului să fie obligatorie, nu opţională.
4.15. Legea pentru instituirea Zilei Memoriei Victimelor Comunismului, pentru înfiinţarea în Bucureşti a Muzeului Dictaturii Comuniste, pentru construirea în centrul capitalei a Monumentului Victimelor Comunismului.
4.16. Legea cercetării prin Justiţie a reconsolidării oligarhiei securisto-comuniste în România postcomunistă. Confiscarea de către stat a averilor dobândite prin fraudă.
4.17. Legea cercetării prin Justiţie a privatizărilor făcute de oligarhia securisto-comunistă care a acaparat puterea economică în România. Confiscarea de către stat a fostelor bunuri ale statului privatizate fraudulos şi reprivatizarea acestora în beneficiul exclusiv al poporului român.
5.0. Solicităm Preşedintelui României să ceară poporului să-şi exprime voinţa cu privire la adoptarea dezideratelor şi legilor decomunizării României, precum şi a condamnării Pactului Stalin-Hitler şi a consecinţelor lui ca ilegitime şi criminale, printr-un referendum organizat cât mai curând posibil.
5.1. Solicităm Preşedintelui României, Parlamentului, Guvernului, organizaţiilor nonguvernamentale, sindicatelor, tuturor cetăţenilor, mass-mediei, să se solidarizeze în jurul idealurilor Proclamaţiei pentru decomunizarea României.
5.2. Facem apel la Uniunea Europeană, Consiliul Europei, Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Organizaţia Naţiunilor Unite, Curtea Internaţională de Justiţie a Naţiunilor Unite, să acţioneze pentru decomunizarea României.
Bucureşti, 23 August 2008 – la 69 de ani de la semnarea la Moscova a Pactului Stalin-Hitler
Sorin Ilieşiu – autorul apelurilor pentru condamnarea naţională şi internaţională a comunismului http://www.gds.ong.ro/apel.htm http://www.revista22.ro/apel-pentru-condamnarea-internationala-a-criminalitatii-si-nelegitimit-3326.html
Co-semnatari:
Mihai Şora – filozof
Vladimir Tismăneanu – preşedintele Comisiei Prezidenţiale consultative pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România
Posted in: Cuvinte împotrivite
vasilegogea
martie 9, 2012
@Ioan Costea
Da, Ioane, uneori e prea mult pentru ca e prea putin; alteori, e prea putin pentru ca e prea mult. Cred ca intelept ar fi bine sa alegem putin din mult, nu mult din putin!
nicolea ND
martie 9, 2012
Iliesiu conteaza prea putin sau deloc in ecuatia asta, fiindca are un impact minor.
Domnului liiceanu nu i se poate reprosa chiar nimic! Nici faptul ca a intarziat in oglinda(Apelul…stiti!), nici intamplarea ca este „pasionat” de un anumit gen de literatura autohtona(pe care incearca sa ne-o vare pe gat frumusel ambalata – doar reprezinta literatura romana! – ambasadorii culturii -nu stiti?!)), nici pentru faptul ca are obraznicia sa vorbeasca in numele Poporului Român – doar si-a castigat acest drept! – abia asteptam alte Lectii de la cei care nu si-au luat nici acum corijentele de la Paltinis.
nicolea ND
martie 9, 2012
…ma rog, daca nu si le-au dat nici n-aveau cum sa si le ia
Dar ma intreb: daca acesti elitisti coborau printre nefericitii aceia …sa le vorbeasca, sa le explice, sa-i indrume cu inima curata(?) – sa-i priveasca in ochi – dumneavoastra credeti ca se mai intamplau toate nenorocirile care s-au intamplat?
vasilegogea
martie 9, 2012
@nicolea ND
…ma intreb si eu: si daca… da, si s-ar fi intimplat „nenorociri” si mai mari? Dar, nu cred ca acest gen de intrebari sunt acelea care contin si raspunsuri.
nicolea ND
martie 9, 2012
Contin. Fiindca eu i-am privit in ochi pe acei nefericiti si mi-am dat seama ca se poate vorbi cu ei. O sa aveti surprize – ba chiar puteau gandi ! Nu in 13 -15, atunci au venit montati, dar zilele acelea nefericite erau previzibile. Cam nimeni nu a facut nimic cu adevarat – 15 min in Balcon, ma refer la elitisti, apoi interviurile de rigoare – si cat erau de fericiti, pana la dispret! Nu aveti cum intelege ce nu ati vazut.
vasilegogea
martie 9, 2012
@nicolea ND
Va inselati. Am vazut, si inca de foarte aproape! Dar, nu despre asta este vorba acum. In orice caz, nu „experienta” mea e in discutie. Dupa cum, cu tot respectul, nici a d-voastra. Va propun sa… inchidem „Balconul”!
InimaRea
martie 9, 2012
Eheu, frati cauzasi, animus in animam – pai, asa ne fu vorba?
Nu-i de mirare ca revolutiile noaste sfirsesc in paruiala, daca asta ni-i datu’.
–
nicolea ND: Matale de cind nu te mai tratezi? Nu-i de bine pentru matale da’ nici pe mine sa nu ma crezi, pe nima pe lume – bine?.
Iancu Motu
martie 10, 2012
Vedeti cum se „deviaza” de la subiect? ( Sunt convins ca da! Ca atare intrebarea era cum i se zice, retorica?) Deaci nu pot decat sa va dau dreptate si sa spun, impotriva unei opinii de mai sus, care sustinea ca dl. Iliesiu este un pretext oarecare ( ce minunat pretext pentru mintile si constiintele lucide!) in galceava noastra vesnica, ca suntem tentati sa.. barfim mai ales cand nu este cazul. Sa lasam deoparte demersul d-lui. Iliesiu! O.K. Il lasam. Cu ce ramanem? Cu o banda de emanatori de vorbe, de „sentinte” scoase prin cine stie ce orificii? Sau, vorba unei distinse membre ale clubului Vanghele, cititori de goaagale? Am numit-o pe celebra EBA care sustinea ca in cadrul PDL singurul capabil sa „editeze fraze” este fostul premier pre numele sau Emil si Boc! Daca finetea intelectuala a unui Plesu, a unui ganditor precum Liiceanu si ale unui fizician care isi inchipuie ca este si intelectual precum este, cum se da un oarecare H.R. Patapievici, nu au avut replica la „adevarurile” fetitei lu’ Tata”, daca nu au avut replica la chestia aia cu scoala care produce tampiti ( se referea probabil la multi dintre cei care-l inconjurau si mai graviteaza in jurul lampii afumate de la Cotroceni), daca nu au corectat, cu delicatetea necesara, chiar si prezdenta unui imbecil la Ministerul de Interne, daca…. si lista poate continua, degeaba se ” dau” la dl. Iliesiu. Este un razboi mult prea mic si nesemnificativ. Pentru noi ( pentru mine oricum) este o cauza dinainte pierduta. Dl. Iliesiu are nu doar in principiu dreptate. Domnia sa are dreptate! Pacat ca minti educate au decazut atat de mult. Pacat ca oameni care au fost modele intr-o anume perioada sa demonstreaza a nu fi decat un gen de Rica Venturiano cu ceva mai multe atestate academice. Mare pacat pentru domniile lor. Pentru noi deziluzia nu poate decat sa ne faca a deveni mai lucizi. In conformitate cu vorba aia de peste balta cea mare ( Atlanticul): ceea ce nu te ucide te face mai tare. Sa invatam sa nu mai veneram pe unii care ve „vrajesc” cu vorbe ( multe foarte goale) care ne plac ochiului, care sunt ‘ frumosi” pentru ca injura. Sa invatam sa ne cunoastem elitele. Cunscandu-le pe cele de azi vom veghea la crearea celor de maine.
InimaRea
martie 10, 2012
Iancu Motu: De data asta, nu va-nteleg. „Elita” (asa numesc eu, in principal, triada la care va referiti, care-i mai cuprinde si pe asociati – desigur) nu controleaza jocul politic. Dv sustineti ca-l cautioneaza neprotestind. Principial, ati avea dreptate – practic, insa, nu prea spre defel.
Am avea doua serii evenimentiale – jocul politic si „jocul cultural”, unde e clar care il controleaza pe care. Sa ne amintim ca, pentru a pastra directiunea ICR, HRP a trebuit sa presteze public – o scrisoare deschisa adresata premierului Tariceanu (in care protesta fata de intentia de reducere a bugetului ICR). O aberatie, la prima vedere caci ICR avea dubla subordonare, dar posibila prin invocarea (aluziva, la HRP) a independentei ICR, fata de premier, datorata dependentei de presedintele Ro!
Din toate cite se spun despre ICR in mandatul HRP, reiese ca actualul director face o treaba buna spre excelenta, privita dinspre impactul cultural al ICR, in lume.
Daca HRP adopta singura pozitie decenta, in conflictul Basescu-Tariceanu („neutralitate culturala”) ICR avea alt director de atunci incoace, numirea sa fiind prerogativa prezidentiala. Astfel ca traiectoria pe care se-nscrisese avea a fi interzisa (probabil) si ICR ar fi tinut prima pagina cu „dezvaluiri incediare” despre risipirea daca nu chiar delapidarea banului public.
Deci, HRP ar fi trebuit – dupa dv – sa abandoneze proiectul, din ratiune etica. O ratiune de care nu s-ar fi impiedicat nimeni altcineva, in urma sa.
Aici, as risca afirmind ca proiectul nu era al lui HRP, era al Elitei. Eu asa vad concertarea eforturilor corifeilor sai, in timp. Interfata dintre jocul politic si cel cultural a fost ambivalenta lui Andrei Plesu, de a functiona in ambele planuri. Astfel vad eu „prudenta” sa, in raporturile cu Puterea (adunata-n mina unui singur om, aproape, de-o buna bucata de vreme).
Daca, insa, ne aventuram a citi Cotidianul de azi, vedem acolo descrisa o alta putere – a banului „care miroase”. (Potrivit naturii neosecuriste a Cotidianului actual, „implementata” de Nistorescu, poate ca tot „natural” – banul miroase a iredentism, servind scopurile revizioniste maghiare. Zicem ca exagereaza – pina la isterie, eventual – aceia care vad iredentism si revizionism in capitalul maghiar de pretutindeni. Ramine ideea despre puterea banului – sau, dupa Patriciu: economicul sta in spatele politicului.)
Reiese ca Elita trebuia sa-si promoveze si realizeze proiectul cam ca Ulise – navigind printre Scyla politica si Caribda banului. Pina acum, „i-a iesit”. Daca socotim ca reusita o priveste personal, intrucit este exclusiv spre folosul perosnal al corifeilor sai – Elita e condamnabila in corpore, iar orice membrua al sau nu-i decit un profitor/jnapan ca orice interlop politic.
Daca, insa, proiectul sau foloseste culturii romanesti, atunci e mai curind o tristete decit o vina acceptarea compromisului de care o acuzati.
vasilegogea
martie 10, 2012
@InimaRea
Daca nu ma insel, pina la urma ramine intrebarea daca „scopul scuza mijloacele”? Dupa parerea mea (s-ar putea sa fie doar o aspiratie!), da, dar numai daca „scopul” este insusi Omul. Daca, acesta vizeaza, insa, doar „lucrarile” lui, atunci „mijloacele” ar trebui sa ramina „curate”. Pentru ca ceea ce e facut, nu se mai desface! Omul, insa, se mai poate salva!
InimaRea
martie 10, 2012
E putin mai mult de-asa, draga Vasile. Iar din alta parte privind, e si mai putin de-atit. Una peste alta, as zice ca scopul scuza compromisurile (sacrificiile?) si ca, de fapt, nici un scop nu e de atins fara acceptarea unor compromisuri. Mai simplu spus, a fi ca la sah – sacrifici „calitatea”, ca sa cistigi partida – ori sa faci remiza, macar.
Precizez ca nu am alte informatii despre Plesu&co decit pe cele publice – si nici pe-acelea toate, nu urmareasc Elita cu atit interes. Precautia mea este sa emit fie si pareri ce pot fi sustinute de ceea ce stiu ori imi inchipui ca stiu. Regula mea este sa nu acuz oamenii fara sa am temei solid. Mie, cel putin, mi-ar parea ca i-as invidia sau c-as sustine c-as fi fost mai bun in locul lor. Or, cu toata lipsa mea de modestie, ma-ndoiesc c-as fi realizat ceea ce ei au – fie acel ceva de bine ori nu prea pentru toata lumea interesata de actiunea lor.
La Sorin Iliesiu, cred c-am inteles de unde pornirea impotriva lui Plesu – n-are cum imi fi decit straina. La prietenul – sper ca-l pot numi astfel – Iancu Motu, n-am inteles-o, de-aceea i-am si scris. Am fost de prea multe ori de acord pentru a nu ma nedumeri faptul ca, acum si aici, nu sintem neam.
Dan Danila
martie 11, 2012
Poate ar trebui precizat, pentru cei mai tineri, ca prin anii 80 circulau multe bancuri in care „inginerii” erau ironizati fiindca nu sunt intelectuali adevarati, recte… cam inculti, cam prosti… adica, cu studii superioare, dar degeaba… daca -i strigai cuiva: Bai, inginerule! era ca si cum i-ai fi spus… stiti voi ce… majoritatea erau bancuri facute de filologii de la Cluj, ca sa fiu mai exact…
InimaRea
martie 12, 2012
Problema fu ca-n anii aceia nici filologii ne prea ajungeau toti intelectuali. Diferenta dintre scoala romaneasca dinainte si de dupa razboi, era ca a veche garanta intelectuali cu bacu’, pe cind a noua – nici cu licenta. Am evoluat, azi nici doctoratul nu mai garanteaza.
Of, unde-s vremile cind „intelectual” era vorba de ocara? In anii ‘950, in tramvai – inghesuiala, unu’ se cam baga intr-una. Aia protesta – Da-te, domn’e, mai incolo, ce te-nghesui in mine-asa” Da’ ce – raspunde bagaciosu’ – oi fi si tu vreo intelectuala, iti pute-ntre muncitori? Intelectual e ‘ma-ta si tac’tu, raspunde femeia indignata.
Dan Danila
martie 12, 2012
@InimaRea Poate ca nici filologii nu erau toti intelectuali, dar precis nu erau atat de agramati precum majoritatea inginerilor; apoi mai exista si complexul acela de superioritate al studentului de la umanioare fata de tehnicieni, care nu prea citeau beletristica si stateau cam prost cu gustul si educatia estetica… stiti la ce ma refer. Fara sa mai vorbim de nivelul jalnic al tehnicii romanesti care era la cheremul rusilor care ne hraneau cu firimituri…
vasilegogea
martie 12, 2012
@Dan Danila & @InimaRea
Iata, domnilor, cum se schimba „paradigma”: „in anii aceia”, intelectualii (mai ales cei neangajati) erau dusmanii „poporului”; astazi, „intelectualii critici” dar angajati, sunt dusmanii intelectualilor independenti. O prima observatie: cu cit e mai aproape de virful puterii, intelectualul isi pierde din atributele care il definesc. Pentru ca uita un lucru simplu: intelectualitatea reprezinta o putere in sine. Desigur, o putere care nu „guverneaza”, dar care „schimba” lumea.
InimaRea
martie 12, 2012
Domnule Danila,.e de-o discutie lunga si grea toata istoria intelectualului romanesc contemporan. Comunismul a stricat irevesibil statutul intelectualului, prin trei „masuri politice”: distrugerea intelectualitatii interbelice, „mic-burgheze”; crearea intelectualitatii noi, „sanatoase”; introducerea paradigmei „intelectual devotat cauzei Partidului”.
Potrivit „modelului marxist leninist” (adica, bolsevic) intelectual era egal cu orice „produs”, se preta procesului industrial – se producea in massa. Problema nu era atit necesitatea „originii sanatoase” a viitorului intelectual cit restringerea dogmatica a sensului sintagmei – intelectual insemna „cu studii superioare”. O licenta – oricare – asigura statutul de intelectual.
Deloc intimplator – si ridicol, totusi – noua intelectualitate era privita de partidul care o crease ca „o patura” exilata in afara actului de conducere „populara”, statul roman fiind „al muncitorilor si taranilor”, unde clasa muncitoare era conducatoare. Astfel ca intelectualul – specialistul, „tehnocratul” (vocabula care-i putea rau lui Ceausescu, fiindca-l suspecta pe tehnocrat de a-politism – pacat de neiertat) – avea un statut social minat de cel politic. Asa ajunsesera inginerii sa fie subordonatii „industriali” ai maistrilor pe care tot ei ii scoleau in invatamintul profesional.
Mai era, apoi, „grija Partidului pentru tinara generatie, pentru cresterea nivelului de cultura generala” (ce jenant suna, acum, si cit era de comuna expresia asta, in acei ani!) Grija materializata in „asigurarea celor mai bune conditii” de educatie – in principal, gratuitatea invatamintului (de parca aducea Partidul bani de-acasa pentru asta). Dar gratuitatea asta costa al dracu’, fiindca „efortul Partidului” trebuia rasplatit pri absolvire, nu se admiteau rateuri, rebuturi. Asa ca, odata intrat in „invatamintul superior” (apoi, in orice segment al invatamintului de stat) tinarul avea obligatia de a-l absolvi, pentru „a fi de folos tarii”. Evident ca si profesorul avea obligatia de „a face totul dar totul” pentru aceasta. Si a iesit ce a iesit. Inclusiv – ori „mai ales” – acolo unde ajungeau in invatamintul superior alfabetizatii vechiului sistem de invatamint, care „isi completau studiile” (pina la bac) cu viteza ametitoare.
Sistemul „s-a perfectionat” dupa 1990. Intr-un chip atit de parsiv, pe alocuri, ca-ti vine sa-i admiri ingeniozitatea. Astfel, scolitii la Stefan Gheorghiu („Academie de Inalte Studii Politice – bolsevism pur si dur, adica) sint, azi, sociologi – „li s-au echivalat studiile”. Ori, ASE – scoala de economie politica (id est comunista) – a devenit, peste noapte, academie de economie capitalista.
Daca te uiti un pic mai atent, aproape ca vezi ca era inevitabil marasmul economic de azi, cum era si pafarismul politic, sociologic, psihologic etc.
Nici ingineria n-a tinut pasul – n-avea cum. Stiu multi studenti la Politehnica vaitindu-se ca pierdeau timpul pe-acolo fiindca „programa de invatamint” era tot aia, „dinainte”. Nu ca „inainte” ar fi-nvatat numai prostii, insa profesorii – mai ales cei inclestati de decanat, rectorat – depasisera virsta progresului intelectual, erau ancore, nu motoare ale invatamintului politehnic.
Imi amintesc de o discutie cu Claudiu Iordache, din toamna lui 1990, cind era el presedintele FSN (fara nici o putere, autoritate, vai de presedintia lui!) Imi vorbea – avintat dar civilizat – despre „modelul suedez” pentru statul roman. Cind i-am obiectat ca modelul acela „era de luxe” – nu ni-l puteam permite – a zis: Da, sa aruncam ancora inainte!
Or, eu vedeam ca se profila modelul dinamic „la edec”.
vasilegogea
martie 12, 2012
@InimaRea
Exista, deja, o destul de bogata bibliografie la tema. Ceea ce retin eu, ca relevant pentru discutie, este intelectualismul ca tip de atitudine, luare de/la constiinta/cunostinta, raportare critica la social si nu un statut oferit de intimplarea de a fi proprietarul unei diplome universitare.
Da, intelectualul poate fi „ancora” sau „catarg”!
InimaRea
martie 12, 2012
Eu vad intelectualul ca pe un mod de a fi in lume. Din acest motiv, nu iau in serios impartirea pe „meserii”, doar glumesc si eu – ca toata lumea – pe seama inginerilor, de pilda. De altfel, stiu si citeva glume din astea despre avocati – chiar de ei scoase. Nemaivorbind despre cele referitoare la popime, unde sint si intelectuali autentici.
vasilegogea
martie 12, 2012
@InimaRea
Da, avem aceleasi „dioptrii”!
Ioan Costea
martie 12, 2012
Văd că s-a reaprins discuția. Desigur, intelectualul nu se definește neapărat prin nivelul de instrucție și/sau apartenența la o categorie socială, intelectualul este un anume fel de om, un model perceptibil și înrâuritor pentru cei din jur – acela care „citește înăuntru” (după expresia lui Eliade). Și nu toți intelectualii veritabili (y compris ingineri) intră în elită… Domnul InimaRea m-a făcut să-mi amintesc două faze cu „intelectuali” de „Ștefan Gheorghiu”. 1) Ne-au trimis la „perfecționare” acolo. Într-o pauză descoperim noi, „filosofii”, librăria cu cărți „de uz intern” (în care găseai traduceri din autori „burghezi”) – estimp activiștii cu intelectu’ cumpărau de zor (doar) creioane, ascuțitori, gume, caiete! 2) Am avut un director inginer agronom cu doctorat în sociologie luat la „Academie” (ceva despre efectivele de vaci la C.A.P. și I.A.S. = C.U.A.S.C.) – recunoscut și plătit și după 1990. Ei or fi scos vorba (iertare): „doar suntem intelectuali, ce p… mea!” Mai mult sau mai puțin onești, ar zice Caragiale.
vasilegogea
martie 12, 2012
@Ioan Costea
Nu stiu ce-ar zice Caragiale… probabil „a se slabi, monser”!
Doctorul in sociologie de care vorbesti, cel putin vorbea despre lucruri reale, materiale, palpabile (vaci, nu conceptul de vaca). dar, tu stii bine, altii au obtinut doctorate in filosofie la universitati „civile”, cu teze in care vorbeau de „inefabile” ca „valori morale in codul eticii si echitatii socialiste”! Si acestia au fost si sunt platiti bine si foarte bine dupa 1990!
Dar, iarasi vin si, nu ca spun, dar zic: nici macar academicii nu sunt toti demni de titula de intelectuali!
lenalina
martie 17, 2012
Reblogged this on lenalina.
Dan Danila
martie 17, 2012
@InimaRea Generalizările sunt întotdeauna periculoase, dar să recunoaștem că o cultură bazată pe tehnică și matematică este incompletă și cu mari dezavantaje pentru cel care o are – dacă o are – față de așa zisa cultura umanista, gandiți-va doar la muzele antice și la putinele arte care au legătură directă cu tehnica… eu, deși sunt plastician, iubesc geometria și matematica, am PC din 1992 și îndemânări tehnice de care nu mă rușinez, dimpotrivă… dar când cineva cu studii superioare tehnice nu a auzit de Dante sau Villon, mă înfior…
InimaRea
martie 17, 2012
Dan Danila: De acord cu dv. As adauga ca fiori iti dau si cei care doar au auzit de Dante sau Villon.
Dan Danila
martie 17, 2012
@InimaRea Clapele de cal, privirea tunel, superspecializarea… daca duc la performante adevarate, nu sunt rele, altfel sunt doar niste auto-limitari inutile, saraciri ale vietii…