O carte necesară: „Infernul vîndut ca Paradis”, de Sorin Ilieşiu

Posted on octombrie 26, 2012

1



 

        „Absolut firesc (şi tocmai prin aceasta remarcabil), datorită formaţiei sale profesionale – un specialist al imaginii, pe de o parte, dar şi a puternicei moşteniri culturale şi morale – fiul unui preot greco-catolic hirotonisit de Cardinalul Iuliu Hossu -, pe de altă parte, cartea lui Sorin Ilieşiu îmbină cu talent două registre, complementare în fond, ale demistificării sistemului minciunii generalizate din regimul comunist, dar şi din anii post-comunismului din România: discurs riguros geometric şi acompaniament afectiv discret. Aflat, de la un capăt la altul al întreprinderii sale, în căutarea „imaginii care povesteşte”, autorul se fereşte de o disecţie rece şi cinică a cadavrului molochului comunist, executînd, însă, cu precizie de chirurg plastic, un spectaculos ecorşeu al acestuia. Procedeu care este cel mai aproape de exigenţa de a găsi „imaginea imaginii” care nu este alta decît „imaginea cuvintelor-imagini”. Dînd deoparte pielea cosmetizată, Sorin Ilieşiu ne dezvăluie cu o exactitate necruţătoare adevăratul aspect al ţesuturilor, ligamentelor, grupelor de muşchi, reţelelor vasculare, articulaţiilor şi terminaţiilor nervoase care, ne dăm seama acum, abia mai susţineau în stare de funcţiune un organism aflat deja în descompunere. Rezultatul este o demistificare prin arătare, dezvăluire convingătoare şi, la fel de meritoriu, generatoare de puternice emoţii.

            Aş fi vrut să închei prin a spune că este o carte frumoasă, în raport cu grozăvia temei. Dar, imi iau imediat seama şi spun că e o carte necesară. Sorin Ilieşiu ştie cel mai bine acest lucru, de aceea a şi rescris-o, dîndu-i o arhitectură mai suplă, făcînd-o mai transparentă dar şi mai impresionantă.” (Vasile Gogea)

            „Ceea ce mi se pare cel mai important în cartea lui Sorin Ilieşiu este modul în care o teorie a funcţiilor manipulative ale filmului se naşte din analiza foarte exactă şi cvasi-exhaustivă a unei cinematografii luată ca „studiu de caz”, cinematografia românească din vremea comunismului – cu puţinele sale reuşite artistice şi cu multele sale deşeuri propagandistice. Onest până la capăt, autorul nu ezită să supună şi propria sa creaţie aceleiaşi analize critice spectrale, aceleiaşi priviri lucide, transformând adesea vivisecţia într-o la fel de nemiloasă autoscopie. O carte esenţială pentru a înţelege ce a fost filmul ca „armă propagandistică” în vremea comunismului, /…/ o carte foarte bine scrisă, în care drumul de la imagine la concept şi invers se petrece cu o naturaleţe demnă de invidiat.” (Liviu Antonesei)

            *     

           „Toată cartea de faţă este un manifest împotriva uitării. Împotriva resemnării şi indiferenţei. Împotriva ideii că o crimă sau mai multe pot rămâne nepedepsite. Când noi am obosit să mai strigăm Jos Comunismul şi mergem să ne delectăm la concertele festivalului Enescu, Sorin Ilieşiu ne trage de mânecă. Nu s-a terminat nimic, să fim vigilenţi, nu vedeţi cât rău şi urât este prin lume. Când noi ne-am resemnat cu opţiunea democratică a majorităţii pentru un anume tip de compromis istoric, Sorin Ilieşiu vine şi ne dojeneşte. Nu se poate, să nu cedăm!” (Bedros Horasangian)

            *   

           ” Sorin Ilieşiu face o vivisecţie a regimului comunist, cu incursiuni în istorie. (…) El spune adevărul întreg. Cartea lui e mai mult decât necesară. Mai ales acum. (…)

           Sorin Ilieşiu vine să ne atenţioneze: nu există infern cu faţă umană, nu credeţi în religia răului, nu credeţi în „adevărurile” care spun numai minciuni. El devine, prin memoria moştenită, un martor important la viitorul proces al comunismului.” (Nicolae Dabija)

           *

           „Consider cartea lui Sorin Ilieşiu un mod de confesiune ispăşitoare. Părtaş la farsa comunistă prin realizarea filmelor documentare comandate de conducătorul suprem, el demontează într-un mod remarcabil mecanismele interioare ale producerii iluziei politice şi puterii supreme pe peliculă, iluzie comparabilă cu aceea a filmelor produse de leni Riefensthal, producătoarea favorită a lui Hitler. Sorin Ilieşiu discută în cartea sa cele două planuri ale manipulării politice a imaginii: prin ceea ce se vede cu ochiul liber, dar şi prin ceea ce nu se vede dar se înregistrează pe creier, anume montajul subliminal – montajul la nivelul subconştientului, în speranţa că acestea nu se vor mai repeta vreodată la o asemenea magnitudine.” (Mirela Roznoveanu)

_________________________________________________

           Citeşte mai mult despre Sorin Ilieşiu aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Sorin_Ilie%C8%99iu .

           (Sursa foto: http://www.cinemagia.ro/actori/sorin-iliesiu-24741/poze/943533/ )

Posted in: Ex libris