Despre/cu Radu Petrescu în burgul Bistriţei

Posted on Decembrie 3, 2014

0



O importantă întîlnire/evocare a lui Radu Petrescu se va întîmpla azi, la Bistriţa (nu ştiu dacă se mai întîmplă ceva mai important, literar vorbind, în est timp, altundeva). Va fi prezentat jurnalul integral al lui Radu Petrescu. Nu vă voi spune nimic despre nume şi identităţi. Le puteţi descifra pe afişul de mai jos.

afistimpulregasit

 

Dar, nu mă pot abţine să citez un fragment, dintre cele „salvate”, notat de mine în ianuarie 1985 (îmi amintesc „disputaţia” pe care am avut-o cu Gheorghe Crăciun atunci):

„La 14 ianuarie 1958, Radu Petrescu scrie în jurnal, descriind – cu „ochi de pictor”, zice N.M. în R.L. – o tînără „în pantaloni şi haină vătuită şi cusută ca o plapumă” (s.m). Nu cunoştea, oare, R.P. cuvîntul pufoaică? Greu de crezut: la cea dată acest cuvînt caracteriza realitatea cotidiană de la noi. Să fie vorba de un refuz? Atunci jurnalele lui trebuiesc citite mai ales prin prisma a ceea ce ele omit sau, în cel mai bun caz, indică – fără să numească însă – prin parafraze savante. Sau să înţelegem că preocuparea obsedantă pentru stil conduce – voluntar sau nu – la dezertare? Pînă la urmă, aceasta este problema: radicalismul doar estetic este refuz sau dezertare?”

(Am citat din cartea mea Fragmente salvate (1975-1989), Polirom, 1996.)

E posibil să „regăsim” un timp, nu pierdut, ci interzis.

Faceţi-vă timp liber!

