„Mierla neagră” – noul roman al lui Radu Ţuculescu, lansat cu „cîntec” la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”

Posted on Mai 10, 2015

0



Turdus merula, în viziunea literar-muzicală a lui Radu Ţuculescu

*

AFIS TUCULESCU mc

*

             „Am debutat cu poezie, la 16 ani, într-o revistă de elită, zic eu, revista Steaua, cu o pagină întreagă… Şi orice adolescent ar fi continuat după acest debut, nu?, alături de Ion Mircea, de Dinu Flămând… Eu, după ce mi-am văzut poeziile tipărite, nu am mai scris un rând. Aveam 16 ani, eram proaspăt venit în Cluj, stăteam la internat şi scriam de multă vreme proză, cu ghilimelele de rigoare, sigur. Ştiu că în clasa a patra am scris primul meu „roman”, Aventurile vasului Elba… Păstrez şi acum caietul şi îl revăd cu emoţie.

            Reghinul copilăriei şi studiul muzical aveau să fie amprentele care, peste ani, mi-au marcat scrisul. Am crescut într-un oraş în care erau unguri, evrei, români, ţigani sau romi, cum vreţi să le spuneţi. Pe aceeaşi uliţă, uliţa copilăriei, îl aveam pe Korci în stânga, pe Emil Moldovan în dreapta, vizavi o evreică… Ne înţelegeam extraordinar de bine, nimeni nu ne spunea că trebuie să ne batem între noi, habar nu aveam de treaba asta. Vorbeam mai mult în germană, pentru că eram foarte mulţi înscrişi la şcoala germană. Sigur, și în româneşte… Cred că de înjurat, ne înjuram mai mult în ungureşte.

            Dar treaba asta, inconştient, te marchează, multiculturalitatea, nu?, pentru că altcumva era crescut Korci, altcumva era crescut Emil acasă, cu toate că locuiam pe aceeaşi stradă. Lucrul acesta cred că şi-a pus atunci pecetea şi cu timpul cred că a avut un efect benefic asupra mea ca prozator. Şi, bineînţeles, muzica! Pentru că, într-un fel, te ordonează. Cum am învăţat să cânt la vioară şi să studiez, aşa am învăţat să scriu. Eu scriu destul de greu şi tot timpul am fost obsedat că n-am făcut Filologie, vezi Doamne, să învăţ cum să scriu. Dar vorba lui Petrică Poantă, care m-a ajutat foarte mult, Dumnezeu să-l odihnească, zicea: foarte bine că n-ai învăţat cum să scrii o povestire! Scrie aşa cum simţi tu. Şi, apropo de muzică… Am făcut vioară vreo 17 ani, dar cred că şi când cântam făceam proză, de fapt.”

                (Radu Ţuculescu – fragment din transcrierea unui interviu realizat de Dan Moşoiu şi difuzat de Radio Cluj,  http://radiocluj.ro/2015/04/30/oameni-de-poveste-radu-tuculescu-la-umbra-penei-de-gasca/)

*

Mierla neagra-CR

(Pentru a citi textele de pe copertă, daţi click pe imagine!)

*

