Deşi va fi marţi, în 3 noiembrie a.c., nu va fi… Belgia, ci Japonia! O întîlnire cu Rodica Frenţiu, caligrafia japoneză şi „Tânărul” lui Mori Ogai

Posted on Octombrie 31, 2015

0



La Muzeul Etnografic al Transilvaniei,

marţi, 3 noiembrie, ora 18,oo

Vernisaj de caligrafie japoneză şi lansarea romanului

Tânărul de Mori Ogai

datorate cercetătorului-artist RODICA  FRENŢIU

*

Afis caligrafie jap frentiuInvitatie vernisaj si lansare frentiu

 

Rodica Frentiu Luna in apa

(Daţi click pe imagini pentru a le vedea mărite.)

*

       „Am luat, aşadar, pensula în mână într-o ordine de idei în care îmi doream să înţeleg cumva în profunzime una dintre cele mai vechi forme de scriere cunoscute de omenire, când nu memorarea se dovedeşte importantă, ci înţelegerea relaţiei între semnul grafic şi natură…

images

       Caracterele chinezeşti (pictograme şi ideograme) amintesc de hieroglifele egiptene, deşi nu sunt atât de apropiate de obiectele reprezentate ca în vechea scriere egipteană. Dacă, în Egipt, se foloseau picturi abreviate pentru a reprezenta sunete, în Extremul Orient, caracterele chinezeşti înseamnă şi azi picturi stilizate ale lucrurilor sau ale conceptelor pe care le reprezintă, fără a fi însă picturi ale sunetelor. Întrucât nu sunt semne convenţionalizate, spre deosebire de alfabet, care a dezvoltat o formă liniară de reprezentare, sistemul de scriere propus de caracterele chinezeşti reprezintă o situaţie de echilibru unic în istoria scrierii, caracterele chinezeşti putându-se transforma uşor în mijloace de înregistrare şi transmitere a gândirii, rămânând, în acelaşi timp, semne grafice cu un potenţial imagistic foarte ridicat. Un caracter chinezesc, prin calitatea sa grafică, activează o formă ritmică cu o semnificaţie proprie, devenind, în felul acesta, un semn vizual care, în timp ce reprezintă un concept, permite şi recunoaşterea directă a unei gândiri simbolice. E o calitate grafică pe care o exploatează generos arta caligrafiei, revitalizând funcţiile semnului eliberat de obiectul său. Prin punct, linie, suprafaţă, lumină, spaţiu, sunet, ritm, mişcare, timp, caracterul caligrafiat reuşeşte să stimuleze nu numai simţul vederii, dar şi cel tactil, al atingerii directe… „

(Din densul interviu realizat de Radu Constantinescu, pentru Ziarul de Duminică,

http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/rodica-frentiu-am-luat-pensula-in-mana-pentru-ca-imi-doream-sa-inteleg-in-profunzime-una-dintre-cele-mai-vechi-forme-de-scriere-cunoscute-de-omenire-de-radu-constantinescu-14394580 )

*

Anunțuri