O pagină „enigmatică” din istoria diplomaţiei României, restituită de Virgil Mihaiu şi „dezlegată” de Sorin Antohi

Posted on Noiembrie 7, 2015

4



 În cursul lunii august 2013, am primit de la bunul meu prieten, poet, profesor universitar de istoria şi estetica jazz-ului, diplomat cultural, Virgil Mihaiu, cele de mai jos. Care adeveresc că nu doar „cărţile îşi au destinul lor”, ci şi…  cărţile postale ilustrate! Mai ales atunci cînd ele au o emoţionantă şi paideică, în sine, valoare de document. Însă, abia acum se „întîmplă” să pot posta acest „dar” primit cu atît de mult timp în urmă. O fac,  nu cu iluzia recuperării timpului pierdut de mine, ci cu certitudinea recuperării unei pagini de istorie.

*

Din arhiva familiei Mihail & Marioara Şerban (nascută Blaga), am recuperat această fotografie:

Caius Brediceanu

În stânga imaginii se află expeditorul, diplomatul român de origine bănăţeană Caius Brediceanu, rudă prin alianţă cu Lucian Blaga. Scurtul text de pe verso menţionează ca loc al expedierii capitala de atunci a Braziliei, RIO DE JANEIRO.

carte postala

Mesajul:

„De la voi prima ştire din Europa. – Cordiale amiciţii şi la toţi voe bună şi sănătate. 

<semnătura> Nenea Caius 

<urmată de menţiunea> în audienţă la Preşed. Republ.”

Stampilele poştei sunt 2 iunie 1928/Timişoara – SOSIRE  si 6 iunie 1928/Cluj – SCRISORI. Adresa destinatarului: M. et Mme. Prof. Dr. M. de Serban / CLUJ Str. Andrei Muresanu 15 ROUMANIE 

Este exact aceeaşi adresă unde am luat primele ore de franceză, pe când aveam vreo 5 ani (la mijlocul anilor 1950), de la minunata doamnă Şerban (devenită, prin mariaj, mătuşa viitorului regizor Andrei Şerban). I-am evocat personalitatea în eseul Variaţiuni pe tema unei fotografii din R.L. (România literară, nr.24/14 iunie 2013).

Nu sunt capabil să identific personajul din dreapta imaginii, nici nu am date despre contextul deplasării lui Caius Brediceanu în fascinantul subcontinent brazilian. O eventuală temă pentru istoricii profesionişti…

Virgil Mihaiu

*

P.S. Revenire cu o  CORRIGENDA la legenda fotografiei:

          Graţie eruditissimului meu amic Sorin Antohi reuşii să desluşesc misterul fotografiei pe care o ataşasem precedentului meu mesaj.

Chestiunea e că ultima supravieţuitoare a clanului Şerban de la Cluj (Corina Şerban, ex-Miculescu), graţie căreia obţinusem fotografia, îmi furnizase informaţia eronată că Brediceanu ar fi fost personajul din stânga imaginii.

Lămuririle de mai jos sunt elocvente, completate şi de mesajul altui bun amic, Fernando Klabim, diplomat în cadrul Ambasadei Braziliei din România începând de la mijlocul anilor 1990 până în vara asta. (2013, n.m.V.G.)

            Cordialmente, 

                                 Virgil Mihaiu

*

       „Caius B(rediceanu) este în uniforma de gală a ambasadorilor României din epocă, purtată şi de doi oameni din familia mea

       S.”

*

Luis Washington,

Preşedintele Braziliei,

1926-1930:

92px-Presidentwashluis

*

       „Foarte frumos, Virgil. Mulţumesc. Cel din dreapta trebuie să fie Brediceanu însuşi, în uniforma de diplomat. El a fost ambasadorul României la Rio în acea perioadă. În poză el este probabil în vizită la preşedintele Braziliei.

       Fernando”

*

_______________________

  Îi mulţumesc lui Virgil Mihaiu pentru această impresionantă, prin concizia şi elocventa ei ilustrare, pagină din istoria, nu numai a diplomaţiei româneşti, ci şi din biografia celor două familii care au dat acestei ţări mari personalităţi ale culturii şi vieţii politice româneşti. Îi cer, în acelaşi timp, iertare pentru că mi-au trebuit aproape doi ani să depăşesc nişte limite ale competenţei mele în IT şi să reuşesc să împărtăşesc aici ceea ce el ne-a dăruit cu atîta generozitate! (V.G.)

*

Posted in: Anamnesis