Gheorghe Ene: „PUNCT.URA!”

Posted on mai 11, 2011

8



       Nu pot să cred că Gică a pus punct! Nu pot decît să dau link-ul la ceea ce a strîns, atît de repede, Liviu Ioan Stoiciu pe blogul  său: http://www.liviuioanstoiciu.ro/2011/05/a-mai-murit-un-optzecist-gheorghe-ene-retras-la-tara-la-casa-parinteasca-a-fost-si-liderul-moral-al-scriitorilor-buzoieni/ .

Încerc, dar parcă am pe nas ochelarii lui cu multe dioptrii („Mă văd văzut văzîndu-vă…”), să transcriu poemul cu care se încheie volumul său Starea de dizgraţie (apărut în regia autorului la Editura Şi, în 1995):

XXX

Vin foarte din urmă spre mine

mă ajung chiar în punctul acesta

nu-l pun

trec peste el

se mai trece pe-aici

deşi se tot interzice a trece

în trecerea asta constat

că urmele se înmulţesc şi mulţumirea

se aşterne pe un chip invizibil dorit

în lumina neutră a poemului care expiră

nu se sfârşeşte

eliberează aerul din frazele luate drept plămâni

dar expiră pe gură

prin gură ies cuvintele

le-am pus în gura poemului

deşi se zice că nu are gură

eu ştiu e gură spartă

pe unde o fi inspirat atâta aer

cum oare îşi dă aerul ăsta

de-ar fi respirabil

să mă inspir din el

de-aş termina astfel poemul

de l-aş expira eu însumi

aş!

aşchia sare

trunchiul rămâne

se trunchiază poemul

multe aşchii nu se desfac

multe nu se constituie-n aşchii

multe nu se pot aşchia

tu ce zici Aşchiuţă

vezi-ţi de treabă continuă stai nu te mişca

zâmbiţi vă rog pac-pac pactul e gata

ne-am înţeles reciproc vezi ce uşor e

acum pleacă

acum se apleacă

acum îmi trimite salutul său călduros şi urarea

ura ura de „n” ori

din pieptul meu bombat de poeme

stau pe mai multe bombe

explodează în timpul poemului toate

îmi sare poemul în aer

sunt în aer cu toate silabele sale

metafora se desfăşoară

metonimia mă înfăşoară

poemul e gata mort din faşă

faţa lui e de ceară

nimic nu aminteşte de cer

şi uite ce ochi ce privire

ar fi putut arunca spre lumea

care l-ar fi aruncat la coş

îl asociez cu gunoiul

atât de important în literatura de azi

atât îmi vine să cred să afirm să proclam

în timp ce alţii aclamă

poetul e un gunoier

el strânge constrânge cuvintele uzate

să stea împreună în coşul acesta

scoate el fum

fumegă el

maşinile salubrităţii aleargă spre depăşirea de plan

mi-am schimbat planul

faceţi curăţenie în viaţa poemului

faceţi paşi mergeţi pe jos

în direcţia indicată de sus

veţi ajunge

sport şi sănătate vă zic

plesniţi de sănătate poeţi

luaţi-o târâş înainte

târâţi-vă pe spate pe versurile voastre

să le simţiţi colţii

mai bine vi le scriaţi pe piele

mai bine vedeaţi în pielea voastră

singura pagină albă

mai rău nu se putea

uite contextul

el vă dictează şi textul

el vă spune cu ce vers să începeţi

cu ce vers să continuaţi a exista în univers

                                                                           (Foto: Gheorghe Crăciun)

dar unul e versul

îl descrie perversul

va rămâne inversul

un vers în vers mai alb mai şters

apoi o ştergeţi muţi în univers

în veşnica viaţă pomeniţi

de veşnicia memoriei speţei

eterne genii postume

postamentul statuilor voastre nu e de piatră

nu v-aţi postat bine

n-aţi fost la post

aţi postit pentru viaţa post-mortem

şi postul vostru-i de piatră

de o piatră de piatră

şi voi de piatră împietriţi

la temelia poemelor voastre

ăsta-i temeiul

ce teamă poposeşte în versul acesta

ce pace ce linişte ce nemişcare

domneşte după ultimul punct

bine că-l voi pune imediat

l-am şi pus

uite-l!

PUNCT.URA!

                          Cred că la această oră (miercuri, 11 mai, h.7,58 p.m., pe pămînt!) Gheorghe Ene s-a întîlnit deja cu alţi optzecişti mai grăbiţi să „pună punct„: Călin Angelescu, Ioan-Viorel Bădică, Alexandru Condeescu, Val Condurache, Gheorghe Crăciun, Iosif Costinaş, Aurel Dumitraşcu, Ioan Flora, Augustin Frăţilă, Al. T. Ionescu, Ioan Lăcustă, Paul Grigore, Mariana Marin, Nicolae Merceanu, Ion Monoran, Vladimir Munteanu, Mircea Nedelciu, Luca Onul, Iustin Panţa, Alexandru Pintescu, Augustin Pop, Ioan Nicolae Pop, Cristian Popescu, Tudor Dumitru Savu, Radu Săplăcan, Mircea Scarlat, Dorin Serghie, Ion Stratan, Daniel Turcea, Radu G. Ţeposu…

                          R.I.P. cu toţii!

Posted in: In Memoriam