Amintiri din comunism cu prozatorul Mircea Pora la Filiala Cluj a U.S.R.

Posted on Mai 17, 2017

0



Mărturii din anii comunismului

*

*

„– Această carte s-a născut din ideea de a strânge între două coperte tot ceea ce eu am scris de-a lungul vremii. La mijloc, este vorba de vreo 25 de ani de muncă intensă, dedicată descrierii sistemului comunist. De fapt, e o carte despre sistemul dictatorial care a fost instaurat în România începând cu 1946 și care a durat până în 1989.

Până să ajung la această carte, am scris disparat despre politica vremii.  Fie despre epoca lui Ceaușescu, pe finalul acesteia, fie despre anii când am intrat la liceu, la București, în debutul epocii Dej, fie despre perioada primului an în care am început să predau în învățământ, la Ohaba. Adunând toate aceste bucăți, am vrut să le pun una după alta într-un volum care să dea o imagine a ceea ce s-a numit comunismul românesc.

În opinia mea, am avut două perioade distincte în această privință. O perioadă crâncenă –epoca lui Dej – începând din 47, 48, până în 1963, după care a urmat a doua perioadă, când toată România a fost transformată într-un fel de închisoare și lumea era oarecum liniștită, cu creierele spălate – epoca lui Ceaușescu, numită și Epoca de Aur. Realitatea este că, în fapt, comunismul  s-a prăbușit, la noi, atât cu sprijin din afară, cât și din cauza alterărilor constante ale regimului. A urmat apoi post-revoluția.”

(Mircea Pora într-un interviu acordat lui Adrian Marcu, pentru publicația Banatul Azi. Citește tot interviul aici: http://www.banatulazi.ro/tag/mircea-pora/)

*

